مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 13, Numéro 2, Pages 471-484
2021-06-30

مستوى الذكاء الوجداني وعلاقته بالإدارة الصفية لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي

الكاتب : بن بريكة زينب .

الملخص

ملخص: يهدف هذا البحث إلى تقصي مستوى الذكاء الوجداني وعلاقته بالإدارة الصفية لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي. تتكون العينة من 80 أستاذ وأستاذة من مرحلة التعليم الثانوي. طبق عليهم، مقياس الذكاء الوجداني لعثمان ورزق (2001)، ومقياس الإدارة الصفية لبدر (1986). توصلت النتائج إلى: تمتع كل أفراد العينة بمستوى عال من الذكاء الوجداني. عدم وجود فرق جوهري بين الأساتذة والأستاذات على مقياس الذكاء الوجداني. عدم وجود فرق جوهري بين فئتي متغير الأقدمية على مقياس الذكاء الوجداني. وجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة عند مستوى دلالة أقل من 0.01، بين درجات أفراد العينة على مقياس الذكاء الوجداني ودرجاتهم على مقياس الإدارة الصفية. Abstract: The aim of this research is to determine the level of emotional intelligence in a sample of secondary education teachers and its relation to classroom management. The sample consists of 80 teachers from secondary education. Two measures were applied to the sample: Emotional Intelligence Scale (Osman and Rizk (2001) and the Grade Management Scale Badr (1986). The results of the reseasch: The teachers of the sample have a high level of emotional intelligence. There are no significant differences in emotional intelligence attributed to the gender and seniority variable. A positive correlative relation was found at 0.01, between the emotional intelligence scale and their scores on the grade management scale.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الوجداني ; الإدارة الصفية ; أساتذة التعليم الثانوي ; الجنس ; الأقدمية