معارف
Volume 12, Numéro 23, Pages 148-157

تأثير الابتكار التسويقي في مجال المنتجات الجديدة على ولاء الزبائن دراسة مقارنة لخدمة 3g بولاية البويرة بين مؤسسات: أوبتيموم تيليكوم - اتصالات الجزائر للهاتف النقال - الوطنية للاتصالات

الكاتب : ياسين قراد . بغداد كربالي .

الملخص

الملخص: إن الابتكار التسويقي في مجال المنتجات يعد إحدى الوسائل الاستراتيجية الهامة التي تساهم في تحقيق ميزة تنافسية للمؤسسة وكذا بقاءها ونموها وزيادة قدرتها على تحقيق أهدافها الاستراتيجية، فهو يسمح بالاستجابة السريعة للتغيرات الحاصلة في أذواق ومتطلبات الزبائن، وخلق واكتشاف الحاجات الكامنة لديهم، بالإضافة إلى خلق قيمة أعلى لدى الزبون تكون ضمانا لإرضائه من ثم كسب ولائه، فولاء الزبائن أصبح أهم الأهداف التي تسعى المؤسسة إلى تحقيقها وتبحث عن أفضل الوسائل لذلك. قطاع الاتصالات هو من أهم القطاعات التي عرفت تطورا سريعا في الآونة الأخيرة في الجزائر، باعتباره سوقا فتيا يتغير بسرعة مع التغيرات والتطورات العالمية لتكنولوجيا الاتصالات، كما يعتبر مجالا خصبا للابتكار، لذلك وجب على المؤسسات الناشطة في هذا السوق اتباع استراتيجية ابتكار تضمن ارضاء الزبائن وتعزيز ولائهم لها. الكلمات المفتاحية: الابتكار التسويقي – المنتجات الجديدة-الولاء. Abstract: The innovative marketing in the field of products is considered as a one of the most important strategic means that contributes in attainment a competitive advantage for the enterprise, sic aide it at outliving and suc-cess, and reinforce its abilities in accomplishing its objectives. It allows to respond to changes in the tastes and requirements of customers in customers' tastes and requirements, and anticipating their needs. Its importance appears essentially, through providing value to customer in order to ensure his satisfaction and gain his loyalty. Customer Loyalty has become the most important goal of the Organizations, and they search constantly for the best means to reach it. Telecommunications sector is one of the most important sectors that knows quick development in recent times in Algeria, accordingly to changes and developments of world communications technology. It is also a fertile field for innovation. Therefore, it’s essential to the organizations operating in this market, to adopt the concept of the marketing of innovation and create a marketing mix which satisfy customers and con-solidate their loyalty The key words: the innovative marketing - the new products – the loyalty

الكلمات المفتاحية

الابتكار التسويقي – المنتجات الجديدة-الولاء.