مجلة النمو الاقتصادي والمقاولاتية
Volume 5, Numéro 3, Pages 157-173
2022-10-07

الذكاء الاقتصادي والميزة التنافسية: التأصيل النظري والمفاهيم الأساسية -عرض نماذج عالمية-

الكاتب : قرايري نور الدين .

الملخص

لا يزال مفهوم الذكاء الاقتصادي في الجزائر غير مستخدم على نطاق واسع، وذلك لعدة اعتبارات منها ارتباطه بمفهوم التنافسية، التي تفتقر إليها معظم المؤسسات الاقتصادية الجزائرية. تهدف هذه الورقة البحثية بشكل عام إلى توضيح الدور الذي يلعبه الذكاء الاقتصادي في تحقيق الميزة التنافسية لاقتصاديات الدول والمنظمات، ولتحقيق النتائج تم تقسيم البحث إلى ثلاثة محاور رئيسية يتم من خلالها في المحور الأول التطرق للتأسيس النظري لمفهوم الذكاء الاقتصادي، والمحور الثاني مفهوم الميزة التنافسية، وأخيراً المحور الثالث الذي سيتم فيه توضيح العلاقة التي تربط الذكاء الاقتصادي بالميزة التنافسية. أظهرت نتائج التحليل الوصفي للبحث أن أنظمة الذكاء الاقتصادي تعتبر من أهم مكونات الاستدامة وترسيخ المزايا التنافسية، كما أوصت الدراسة من خلال الاستفادة من النماذج الرائدة في الذكاء الاقتصادي، بضرورة استثمار المؤسسات الاقتصادية الجزائرية في المفاهيم المتعلقة بالذكاء الاقتصادي، لاسيما ما تعلق منها بعنصر المعرفة واليقظة الإستراتيجية. The concept of economic intelligence in Algeria is still not widely used, due to several considerations, including its connection to the concept of competitiveness, which most Algerian economic institutions lack. This research paper aims, in general, to clarify the role that economic intelligence plays in achieving the competitive advantage of the economies of countries and organizations, and to achieve results. The research is divided into three main axes through which the first axis is addressed to the theoretical establishment of the concept of economic intelligence, the second axis is what is meant by competitive advantage and finally, the third axis came to develop an understanding of the relationship that links economic intelligence to competitive advantage. The results of the descriptive analysis of the research showed that economic intelligence systems are considered one of the most important components of sustainability and consolidation of competitive advantages. The study also recommended, by making use of pioneering models in economic intelligence, the necessity of investing Algerian economic institutions in concepts related to economic intelligence, especially those related to the element of knowledge and strategic vigilance. الكلمات المفتاحية: الذكاء الإقتصادي، اليقظة الإستراتيجية، التنافسية JEL Code: O4 ; M2 ; M21.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الإقتصادي ; اليقظة الإستراتيجية ; التنافسية