مجلة المقاولاتية والتنمية المستدامة
Volume 2, Numéro 2, Pages 126-144
2020-12-19

صناعة السياحة في الجزائر بين الواقع والمأمول دراسة تحليلية بإستخدام نوذج Swot

الكاتب : قرايري نور الدين .

الملخص

السياحة واحدة من أهم القطاعات التي تعتمد عليها الدول في تنمية اقتصادها الوطني وتنويعه، بل وتعتبر ركيزة لاقتصاديات بعض الدول، باعتبارها مصدرا للعملات الصعبة ومجالا كبيرا لتشغيل اليد العاملة، وبالرغم من هذه الأهمية التي يكتسبها هذا القطاع إلا أن دولة بحجم قارة كالجزائر لا تزال تراهن على عائدات النفط والمحروقات في بناء اقتصادها والذي تتراجع أسعاره يوما بعد الآخر، ولأن صناعة السياحة محرك لخلق سياحة إبتكارية مستدامة، كان الغرض من هذه الدراسة التعرف على واقع صناعة السياحة في الجزائر والأفاق المستقبلية لتطويرها، قصد تحقيق الأهداف المرجوة تم إستخدام المنهج الوصفي من خلال المراجعة الأدبية لمختلف عناصر البحث، والمنهج التحليلي باستخدام نموذج SWOT لتحديد أهم نقاط القوة والضعف، والفرص والتهديدات، كما بينت النتائج أن هناك فجوة بين الإمكانيات السياحية الضخمة وواقع صناعة السياحة في الجزائري، وأخيراً أوصت الدراسة بضرورة تعزيز وتفعيل الإستثمار السياحي خاصة القطاع الخاص من خلال تبني إستراتيجية التنويع وقيادة التكلفة، قصد تأهيل الجزائر كي تصبح قطبا سياحيا بإمتياز. كلمات مفتاحية: السياحة، التنمية المستدامة، تنافسية، نموذج SWOT. تصنيفات JEL : Q01، Z32،D41 Tourism is one of the most important sectors that countries depend on in developing and diversifying their national economy, and it is considered one of the pillars of the economies of some countries, as a source of hard currency and a large field for employing the workforce. Despite this importance this sector acquires, a country the size of a continent like Algeria is still betting on revenues Oil and fuel in building its economy whose prices are declining day after day, and because the tourism industry is an driving force to create innovative and sustainable tourism, The purpose of this study was to know the reality of the tourism industry in Algeria and the future prospects for its development, in order to achieve the desired goals. the descriptive approach was used through the literary review of the various elements of the research, and the analytical approach using the SWOT model to identify the most important strengths and weaknesses, opportunities and threats. The results also showed that there is a gap between the huge tourism potentials and the reality of the tourism industry in Algeria. Finally, the study recommended the necessity of reinforce and activating tourism investment, especially the private sector by adopting The strategy of diversification and cost leadership, With a view to qualify Algeria to become a tourism pole par excellence Keywords: Tourism industry; Sustainable development; Competitive; SWOT model. JEL Classification Codes: Q01, Z32, D41.

الكلمات المفتاحية

صناعة السياحة ; التنمية المستدامة ; تنافسية ; نموذج SWOT