مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 2, Pages 453-463
2022-06-30

الذكاء الاقتصادي بين التأصيل النظري و تجليات الممارسة، رؤية اتصالية

الكاتب : قيدوم حسيبة .

الملخص

لم يبق التعامل مع المعلومة في المنظمة يتحقق في إطار "نظم المعلومات" و"إدارة المعلومات" فحسب بل تعدى ذلك ليبلغ مستوى أكثر دقة وتخصصا. ففضلا على أنه يمثل تحدياً ورهانا أملته التغيرات التكنولوجية والاقتصادية الراهنة أصبح الذكاء الاقتصادي توجهاً حديثا تتبناه أغلب المؤسسات في العالم، لأنه يتيح لها التكيف الدائم مع التغيرات الخارجية ويوفر لها الآليات اللازمة لاقتناء المعلومات الاستراتيجية بشكل استباقي لأجل اغتنام الفرص وتجنب التهديدات المحتملة. وتتناول هذه الورقة مساءلة مفاهيمية ونظرية لموضوع الذكاء الاقتصادي على ضوء مقاربة معلوماتية اتصالية، كما تركز على بعض الأبعاد المرتبطة بهذا المجال على مستوى التطبيق والممارسة. Dealing with information in an organization is not limited to the frameworks of “information systems” and “information management” but extends to another level, more specialized and accurate. In addition to the fact that competitive intelligence is a challenge imposed by technological and economic changes, it has become a modern tendency, adopted by most organizations in the world, because it allows them to adapt themselves to external changes and provides them with necessary mechanisms to proactively acquire strategic information to grab necessary opportunities and avoid potential threats. This paper is questioning, conceptually and theoretically, this theme of competitive intelligence on the light of information and communicative approach. And it also focuses on some scopes related to this field at the level of application and practice.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الاقتصادي ; البعد الاتصالي ; المعلؤمات ; المعلؤمات الاستراتيجية ; اليقظة