مجلة أبحاث ودراسات التنمية - Revue Recherches et Etudes en Développement -
Volume 8, Numéro 1, Pages 230-248
2021-08-23

التنافسية والميزة التنافسية في منظمات الأعمال

الكاتب : إلياس سالم .

الملخص

جاءت هذه الورقة البحثية لتسليط الضوء على مفهومي "التنافسية والميزة التنافسية" في منظمات الأعمال، حيث أجبرت الطبيعة الديناميكية والمعقدة لبيئة الأعمال المعاصرة المنظمات على ضرورة الاهتمام بتطوير تنافسيتها من أجل تمكنها من مواجهة المنافسة الحادة في الأسواق ، والصمود في وجه المنافسين؛ مما جعل المنظمات تقع تحت ضغط منافسة شرسة، مما جعلها تسعى إلى تعزيز تنافسيتها بما يضمن لها البقاء في السوق وتعزيز مكانتها السوقية؛ و يتأتى ذلك من خلال امتلاك مقومات التنافس متمثلة في المزايا التنافسية، والتي تعبر عن عناصر التفوق أو التميز التي تمتلكها المنظمة مقارنة بمنافسيها. ولقد توصل هذا البحث إلى مجموعة من النتائج أبرزها: أن التنافسية تختلف عن الميزة التنافسية من حيث أن التنافسية تعبر عن قدرة المنظمة على مواجهة المنافسة والصمود في وجه المنافسين، بينما تشير الميزة التنافسية إلى عنصر الاختلاف والتميز الذي تملكه المنظمة مقارنة بمنافسيها، والذي يعد مقوما لتنافسيتها This research paper highlights the concepts of "competitiveness and competitive advantage" in business organizations. These Organizations are forced to increasing their competitiveness in order to face intense competition due to the dynamic and complex nature of the contemporary business environment. Organizations, under the pressure of fierce competition, had to seek systematic ways to enhance their competitiveness through possessing exclusive elements of competitive advantage and excellence. The results of this inquiry indicate that competitiveness differs from competition and competitive advantage in that competition reflects the organization's ability to face competition and resilience in the face of competitors, while competition reflects the state of crowding that is between organizations in the market to reach the consumer and outperform competitors. On the other hand, competitive advantage reflects the element of difference and distinction that the organization possesses compared to its competitors, which is considered a constituent of its competitiveness

الكلمات المفتاحية

التنافسية ; المنافسة ; الميزة التنافسية