مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 7, Numéro 1, Pages 159-176
2022-06-30

التشارك المعرفي ألية لتعزيز الابداع التنظيمي دراسة حالة مصنع حلويات شرشال

الكاتب : بوهني صوفية . عرابة رابح .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر التشارك المعرفي بأبعاده (الثقة، التمكين، القيادة الداعمة، تكنولوجيا المعلومات والاتصال) في تعزيز الابداع التنظيمي من خلال دراسة حالة مصنع حلويات شرشال، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري، كما تم تصميم استبيان وتوزيعه على عينة قدرها 45 مفردة. ومن خلال تحليل النتائج باستخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) اصدار26. خلصت الدراسة الى وجود مستوى مرتفع لكل من التشارك المعرفي والابداع التنظيمي بمصنع حلويات شرشال، كما توصلت الدراسة الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتشارك المعرفي بمختلف ابعاده في تعزيز الابداع التنظيمي بمصنع حلويات شرشال. This study aimed to identify the impact of knowledge sharing through its dimensions (trust, empowerment, and supportive leadership, information and communication technology) in enhancing organizational creativity by studding the case of the Cherchell confectionery factory. In order to achieve the objectives of the study, the analytical descriptive approach was used in the theoretical aspect, where a questionnaire was designed and distributed to a sample of 45 individuals. In addition, through analyzing results by using the 26th version of statistical package for social science (spss), the study concluded that there was a high level of both knowledge sharing, and organizational creativity in the Cherchell confectionery factory. The study also found, that there is a significant statistical impact of knowledge sharing in its dimensions in enhancing organizational creativity in the Cherchell confectionery factory

الكلمات المفتاحية

تشارك معرفي ; ثقة ; تمكين ; قيادة داعمة ;تكنولوجيا المعلومات والاتصال ; ابداع تنظيمي ; knowledge sharing ; trust ; empowerment ; supportive leadership ; information and communication technology ; organizational creativity