دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 1, Pages 187-204
2022-02-28

تصورات معلمي المرحلة الابتدائية لأهمية أنشطة الوعي الصوتي في اكتساب مهارة القراءة خلال السنوات الثلاث الأولى. The Perceptions Of Primary Grade Teachers About The Importance Of Phonological Awareness Activities In Reading Skill Acquisition During The First Three Years.

الكاتب : رمضاني إيمان . تعوينات علي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات معلمي المرحلة الابتدائية لأهمية أنشطة الوعي الصوتي في اكتساب مهارة القراءة خلال السنوات الثلاث الأولى. اقتصرت الدراسة على عينة (80) معلم من معلمي المرحلة الابتدائية من التعليم العام بولاية البليدة ، استخدم المنهج الوصفي التحليلي ، باستعمال المقابلة الموجهة من أجل الكشف عن مدى معرفة المعلمين بمصطلح الوعي الصوتي. و أيضا مقياس التصورات لـ "عبد الله بن محمد السريع " (2015) ، اشارت النتائج إلى أن المعلمين لا يملكون المعرفة أو المهارات الموصى بها لتقديم تعليمات فعالة للوعي الصوتي في سياق تعليم القراءة كما أنهـم لا یميزون ببن الوعي الصوتي والمفاهيم الأخـرى المتدخلة في بناء المهارات القرائية كالطريقة الصوتية، الاستماع، الوعي السمعي ،عدم قدرتهم على تحديد المواد أو الأنشطة المناسبة للمهمات. يمكن استنتاج أن المعلمين مرخصون في الغالب للتدريس دون اكتساب عمق كاف للمعرفة الأساسية المتعلقة بتعليم القراءة .لذلك وجب تعزيز تنفيذ مهارات الوعي الصوتي استناداً على برامج تدريبية و تكوينية قائمة على البحث العلمي من قبل صانعي السياسات التربوية . The aim of this study is to identify the perceptions of primary grade teachers about the importance of phonological awareness activities in reading skill acquisition during the first three years. The study was limited to a sample of 80 teachers from a public primary school in the state of Blida. The analytical descriptive method was used through the use of the structured interview as a data collection tool in order to reveal teachers’ knowledge of phonological awareness. Moreover, the perceptions’ scale of Abdullah Bin Mohammed Saree (2015) was used, too. The results gave indications that many teachers do not have the knowledge or skills recommended to provide effective instructions for phonological awareness in the context of teaching reading. Besides, they don't distinguish between phonological awareness and other concepts which are involved in building reading skills such as the phonetic approach, listening and auditory awareness in addition to their inability to determine the appropriate activities for tasks. It can be concluded that teachers are often allowed to teach without acquiring sufficient depth of basic knowledge related to teaching reading. As a result, the implementation of phonological awareness skills should be strengthened, based on training programs which draw on scientific research by education policy makers.

الكلمات المفتاحية

الوعي الصوتي ; مهارة القراءة ; معلم المرحلة الابتدائية ; السنوات الثلاث من التعليم الابتدائي phonological awareness; reading skill; primary grade teacher; three years of primary education.