Revue Finance & marchés
Volume 9, Numéro 1, Pages 565-586
2022-03-21

الالتزام بأخلاقيات التسويق الرقمي ودوره في حماية المستهلك – دراسة عينة من المستهلكين-

الكاتب : غريب الطاوس .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى تبني أخلاقيات التسويق الرقمي وما هو دورها في تحقيق حماية للمستهلك، وذلك من خلال التركيز على حقوق المستهلك الرقمي والمتمثلة في: الحق في الأمان، الحصول على المعلومة، الاختيار، والحق في ابداء الرأي، ولأجل ذلك تم الاعتماد على استمارة استبيان لمعرفة اتجاهات أفراد العينة نحو هذه المتغيرات، وقد توصلت الدراسة أن هناك مستوى متوسط من الالتزام بأخلاقيات التسويق الرقمي، حيث توجد علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين أخلاقيات التسويق الرقمي وحماية المستهلك، وكانت القابلية التفسيرية لنموذج الانحدار 13% من حماية المستهلك الرقمي تعود إلى تبني المنظمات الجزائرية المسؤولية الأخلاقية للتسويق الرقمي، وتوصي الدراسة بضرورة الاهتمام بتقديم محتوى رقمي حقيقي وفعال من خلال أساليب ابداعية وبشكل يكفل الحماية للمستهلكين. Abstract: This study aims to assess the extent to which the ethics of digital marketing is adopted and what is its role in achieving consumer protection, by focusing on the rights of the digital consumer, which are represented in: the right to safety, access to information, choice, and the right to express an opinion, and for that, a form was relied on. A questionnaire to know the attitudes of the sample members towards these variables, and the study found that there is an average level of commitment to the ethics of digital marketing, where there is a statistically significant relationship between the ethics of digital marketing and consumer protection, and the explanatory ability of the regression model was 13% of digital consumer protection due to the adoption of institutions Algerian ethical responsibility for digital marketing, and the study recommends the need to pay attention to providing real and effective digital content through creative methods and in a manner that ensures protection for consumers.

الكلمات المفتاحية

التسويق الرقمي، أخلاقيات التسويق الرقمي، حماية المستهلك.