مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير
Volume 21, Numéro 1, Pages 160-171
2021-12-31

قياس تطبيق أبعاد التوجه بالزبون لدى متعاملي الهاتف النقال في الجزائر من وجهة نظر عينة من الزبائن

الكاتب : سفيان آمنة . صحراوي إيمان .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى إبراز مدى اهتمام متعاملي الهاتف النقال في الجزائربالتوجه نحو الزبون، من خلال إجراء دراسة إحصائية لقياس وتحليل مبادئ التوجه بالزبون. ونتائج الدراسة التي تمحورت حول أربعة أبعادٍ تم تحديدها وفقًا لمقتضيات البحث، تمثلت في التواصل مع الزبون، مدى استجابة المتعامل لمشاكل ومتطلبات الزبون، الثقة بين متعامل الهاتف النقال والزبائن ومدى محاولة المتعامل التعرف على ردود أفعال الزبائن، أظهرت أن هناك توجهًا لمتعاملي الهاتف النقال في الجزائر بالزبون. Abstract: The aim of this study is to highlight the interest of Algerian mobile operators in customer-oriented approaches by conducting a statistical study to measure and analyze customer-oriented principles. The results of the study, which focused on four dimensions determined according to the search requirements, represented in communication with the customer, the extent of the operator's response to the customer's problems and requirements, the confidence between the mobile operator and the clients and the extent of the operator's attempt to recognize the customers' reactions, showed that there is a trend for the mobile operators in Algeria with the customer.

الكلمات المفتاحية

التوجه بالزبون ; الزبون ; متعاملي الهاتف النقال