مجلة الاجتهاد القضائي
Volume 13, Numéro 3, Pages 425-436
2021-10-31

الحماية القانونية للمستهلك الالكتروني في ظل جائحة كوفيد 19

الكاتب : حساين عومرية .

الملخص

الملخص: ان موضوع حمايه المستهلك من المواضيع الصعبة والمعقدة خاصة في هذه الظروف الاستثنائية التي فرضتها جائحة كورونا، والتي تثير الكثير من الاشكالات فمن ناحيه هذا الموضوع متطور ولا يمكن ضبطه، ومن ناحيه اخرى هناك مبادئ قانونيه يصعب تخطيها دعما للمستهلك الذي يقف حائرا امام التحايل في الاعلان غير ان اهميته تزداد في نطاق التعاقد الالكتروني، وهذا راجع لاختلال العلاقة التعاقدية بين الاطراف، فنجد المستهلك دائما في مركز اقتصادي ضعيف لعدم خبرته وقله احترافه وتأثره بوسائل الدعاية والاعلان خاصة مع الحجر الصحي وامتناعه عن التعاقد العادي بسبب الجائحة، على عكس المهنيين الذين يملكون من خلال هذه الشبكة ان يضعوا انفسهم خارج نطاق القانون وذلك عند قيامهم بممارسات التسوق غير العادلة. Abstract : The issue of consumer protection is one of the difficult and complex issues, especially in these exceptional circumstances imposed by the Corona pandemic, which raises many problems. On the one hand, this issue is sophisticated and cannot be controlled, and on the other hand, there are legal principles that are difficult to bypass in support of the consumer who stands confused in front of fraud in advertising. However, its importance increases within the scope of electronic contracting, and this is due to the imbalance in the contractual relationship between the parties, so we find the consumer always in a weak economic center due to his lack of experience and lack of professionalism and his influence by means of advertising and advertising, especially with the quarantine and his refusal to contract normal due to the pandemic, unlike professionals who have through This network allows them to place themselves outside the scope of the law when they engage in unfair shopping practices.

الكلمات المفتاحية

المستهلك الالكتروني، التعاقد الالكتروني، الحماية القانونية، كوفيد 19،التكنولوجيا