مجلة النص
Volume 8, Numéro 2, Pages 23-35
2021-09-07

مسرحية الطفل بين سلطة النموذج وإغراءات التجريب (مسرحيات عزالدين جلاوجي أنموذجا)

الكاتب : لعواس ريمة .

الملخص

الملخص: يهدف هذا البحث إلى تتبع مسار الكتابة المسرحية الموجهة للأطفال عند عزالدين جلاوجي لمعرفة نقطة الانعطاف التي انتقلت به من التقليد إلى التجريب، معتمدين في ذلك على المقاربة البنيوية لنماذج مختارة من نصوصه المسرحية الموجهة للطفل. وقد توصلنا في هذا البحث إلى أن النصوص المسرحية التجريبية لعزالدين جلاوجي تحمل قيمة مضافة سواء على مستوى الرؤية أو على مستوى البناء الفني، باعتبار أنه استطاع أن يلغي فكرة النموذج الجاهز في الكتابة المسرحية واستحداث نمط كتابي مغاير من خلال ممارسة التجريب على مستوى الشخصيات المسرحية، واستحداث نمط الحواشي، والكتابة في جنس المسردية. كلمات مفتاحية: مسرحية الأطفال، التجريب، التقليد، الوعي الجمالي، البناء الفني. Abstract: This research aims to trace the path of playwriting directed to children at Ezzedine Galaouji to know the turning point that moved him from imitation to experimentation, relying on the structural approach of selected models of his child-oriented theatrical texts. In this research, we have concluded that the experimental theatrical texts of Ezzedine Jalawji carry an added value, both at the level of vision or at the level of artistic construction, considering that he was able to cancel the idea of a ready-made model in playwriting and create a different writing style through the practice of experimentation at the level of theatrical personalities, and the creation of The style of footnotes, writing in glossary genus Keywords: children's theater, experimentation, imitation, aesthetic awareness, artistic construction.

الكلمات المفتاحية

مسرحية الطفل ; التقليد ; التجديد ; البناء الفني