المداد
Volume 10, Numéro 2, Pages 159-173
2020-12-30

مقترح إعلام إذاعي محلي حديث، يساهم في تنمية الوعي الاستهلاكي لدى الأفراد. A Recent Local Radio Media Proposal That Contributes To Developing Consumer Awareness Among Individuals

الكاتب : ميهوبي إسماعيل . صديقي محمد .

الملخص

ملخص: يرتبط الوعي الاستهلاكي للأفراد، بجملة من المؤشرات تتمثل أساسا في مدى إدراكهم لنوعية، جودة، و خطورة المنتج المستهلك، سواء كان محليا أو أجنبيا. وتتحدد مستويات الوعي الاستهلاكي بالمستويات التعليمية، الاجتماعية، والاقتصادية للأفراد، ولأسرهم من جهة، وأيضا تأثيرات الطبيعة والخصوصيات الثقافية للمجتمع المحلي الذي ينتمون إليه، من جهة أخرى. كما تتباين مستويات الوعي الاستهلاكي للأفراد تبعا للتأثير الذي تمارسه مؤسسات التنشئة الاجتماعية الرسمية و غير الرسمية، وأدوارها التربوية و التثقيفية و التوعوية، وعبر وسائل الاتصال والإعلام، من أجل فهم خصوصيات الفعل الاستهلاكي، وانعكاساته على الحياة الاجتماعية للأفراد. و تبرز الإذاعة المحلية كواحدة من أهم وسائل الإعلام الجماهيري، وأكثرها انتشارا وقدرة على المشاركة في عمليات التأثير ثم التغيير، و لاسيما في مجال تحديد مستويات الوعي الاستهلاكي للأفراد. سنحاول خلال هاته الورقة البحثية تقديم تصور مقترح لإعلام إذاعي محلي، نوعي، وحديث، يساهم بشكل معين، من خلال استراتيجيات برامج إذاعية منوعة، تهتم بالفعل والحياة الاستهلاكية للأفراد، وتعتمد أيضا على التقنية ضمن الإعلام الحديث، حتى تسهم في تنمية مستويات الوعي الاستهلاكي للأفراد. الكلمات المفتاحية: الفعل الاستهلاكي، الوعي الاستهلاكي، الإعلام، الإذاعة المحلية. Abstract: Consumer awareness is related to individuals, with a set of indicators mainly represented in the extent of their awareness of the quality, quality, and danger of the consumed product, whether it is local or foreign. The levels of consumer awareness are determined by the educational, social, and economic levels of individuals and their families on the one hand, and also the effects of nature and cultural characteristics of the local community to which they belong, on the other hand. Individuals ’consumer awareness levels vary according to the influence exercised by formal and informal social upbringing institutions, and their educational, educational and awareness roles, and through the means of communication and the media, in order to understand the peculiarities of the consumer act and its repercussions on the social life of individuals. Local radio is emerging as one of the most important mass media, the most widespread and the ability to participate in the processes of influence and change, especially in the area of determining the levels of consumer awareness of individuals. Through this research paper, we will try to present a proposed conception of a local, qualitative, and modern broadcast media that contributes in a specific way, through various radio program strategies, that are actually concerned with the consumer life of individuals, and also rely on technology within modern media, in order to contribute to the development of individual consumer awareness levels. Keywords: consumerism, consumer awareness, media, local radio.

الكلمات المفتاحية

الفعل الاستهلاكي، الوعي الاستهلاكي، الإعلام، الإذاعة المحلية. ; consumerism, consumer awareness, media, local radio