مجلة التغير الاجتماعي
Volume 5, Numéro 2, Pages 203-220
2020-08-26
الكاتب : ميهوبي إسماعيل .
الملخص: تتحدد معالم صعوبات التعلم عند التلاميذ كظاهرة تربوية مَرضيَة بجملة من المؤشرات منها: سوء الأداء المدرسي، ضعف التحصيل العلمي، عدم التركيز أثناء فترات الدراسة، وعدم القدرة على الاندماج والتكيف الاجتماعي المدرسي، والذي ينتج عنه في عديد الأحيان مظاهر الانسحاب، الرسوب، والتسرب المدرسي. و ترتبط مسببات صعوبات التعلم عند التلاميذ بمجموعة عوامل مجتمعية مختلفة، أهمها العوامل الأسرية، وما تشمله خاصة من أنماط أساليب تنشئة اجتماعية مختلفة، و التي توجه بوضوح مسار، و من ثم نواتج العملية التمدرسية، تبعا لمنطلقاتها و أهدافها التربوية. سنحاول خلال هاته الورقة البحثية تقديم تصور مقترح لنمط أسلوب تنشئة اجتماعية أسرية نوعي وفعال، يُسهم بشكل مميز في تجاوز الصعوبات التعلمية للتلاميذ، عن طريق جملة من العمليات التربوية والثقافية التي يُنتجها و يتفاعل ضمنها. Abstract : The learning difficulties of students are defined as a satisfactory educational phenomenon by a number of indicators including: poor school performance, poor educational attainment, lack of concentration during school periods, and the inability to integrate and social school adaptation, which often results in manifestations of withdrawal, repetition, and dropout. The causes of learning difficulties in pupils are related to a variety of societal factors, the most important of which are family factors and the different types of socialization methods that clearly guide the course, and then the outcomes of the schooling process, according to its educational principles and objectives. In this paper, we will try to present a suggested concept for a type of efficient and effective family socialization style that contributes distinctly to overcome the learning difficulties of students through a set of educational and cultural processes that it produces and interacts with.
الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، الأساليب، التنشئة الاجتماعية، الأسرة، التلميذ. ; Keywords: Learning difficulties, methods, socialization, family, pupil .
ميهوبي إسماعيل
.
العطري أحمد
.
ص 296-313.
كسوري أسامة
.
طلحي إيمان
.
ص 119-129.
بلقاسم قوادري زينب
.
كبداني خديجة
.
ص 421-446.