مجلة أبحاث ودراسات التنمية - Revue Recherches et Etudes en Développement -
Volume 8, Numéro 1, Pages 92-106
2021-08-23

الرياضة المدرسية آلية تربوية لتفعيل ثقافة السلم كسلوك مواطنة لدى التلميذ المراهق (تحليل سوسيولوجي) School Sport Is An Educational Mechanism To Activate The Culture Of Peace As A Citizenship Behavior For The Adolescent Pupil (sociological Analysis).

الكاتب : ميهوبي إسماعيل .

الملخص

ملخــص: تُعد الرياضة المدرسية مادة تربوية تعليمية تطبيقية، إذ تمارس فيها مختلف الأنشطة الرياضية التي تساعد في تحسين قدرات التلميذ في العديد من المجالات: كالمجال الحركي، البدني والترويحي. وضمن مرحلة المراهقة لدى التلاميذ، وفي المجال الاجتماعي والثقافي، فهي تُفعل حقيقة التواصل والتكيف من خلال طرائق ديناميكية تفاعلية، وتساهم في تكوين شخصية التلميذ المراهق الاجتماعية، وإدماجه الفعلي ضمن المجتمع، وذلك من خلال تنمية قيمه الثقافية والاجتماعية المتنوعة، لاسيما تلك المتضمنة تطبيعه بثقافة السلم كقيمة تربوية مجتمعية، والتي تُعد لدمجه في نسق المواطنة الصالحة في مداها المستقبلي. سنتناول خلال هاته الورقة البحثية تحليلا سوسيولوجيا للأنشطة الرياضة المدرسية وإسهاماتها في التكوين الاجتماعي والثقافي للتلميذ المراهق، وذلك بربط فكرة تفعيل ثقافة السلم كسلوك مواطنة يتمثلها التلميذ المراهق بناءً على الأنشطة الرياضية المدرسية التي يمارسها ضمن الوسط المدرسي. Abstract: School sports is considered an educational and applied educational subject, in which various sports activities are practiced that help improve the pupil's abilities in many areas: such as the motor, physical and recreational areas. And within the stage of adolescence among students, and in the social and cultural sphere, it activates the reality of communication and adaptation through dynamic interactive methods, and contributes to the formation of the adolescent student's social personality and his actual integration into society, through the development of his various cultural and social values, especially those that include his normalization with a culture of peace. As a societal educational value, which is prepared for its integration into the system of good citizenship in its future extent. During this research paper, we will deal with a sociological analysis of school sport activities and their contributions to the social and cultural formation of the adolescent student, by linking the idea of activating the culture of peace as a civic behavior represented by the adolescent pupil based on the school sport activities that he practices within the school environment.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الرياضة المدرسية، التلميذ، المراهقة، ثقافة السلم، المواطنة. ; Keywords : School sports, the pupil, adolescence, peace culture, citizenship