الإبراهيمي للآداب والعلوم الإنسانية
Volume 4, Numéro 2, Pages 73-92
2022-06-30
الكاتب : ميهوبي إسماعيل .
يَتضمن هذا المقال العلمي دراسة بحثية سوسيولوجية تربوية، تتناول الدالة العلائقية المفسِرة نظريًا لمسألـة المواطنة التي يتمثلها التلاميذ بناءً على تفعيل تطبيقات العدالة الاجتماعية المدرسية التي يراهن عليها التعليم بالمدرسة -الحديثة-. وحيث توصل الباحث إلى طرح تصور سوسيولوجي تربوي مقترح لنموذج علاقة توافق بين القيم الناتجة عن تفعيل تطبيقات العدالة الاجتماعية المدرسية المجسَدة في ديمقراطية التعليم بالمدرسة الحديثة كقيم: تكافؤ فرص التوجيه المدرسي والمهني، العدالة في اكتساب اللغة والثقافة والتعليم الرقمي، وما يقابلها من تَمثُل التلاميذ قيم المواطنة بدلالاتها ومؤشراتها الراهنة كقيم: العدل، قبول الآخر، ديناميكية الجماعات، الكفاءة والتخصص، التنوع والانفتاح الثقافي. This scientific article includes a socio-educational research study, dealing with the relational function that explains theoretically the issue of citizenship represented by pupils based on activating the school social justice applications that education bet on - modern school. As the researcher came up with a proposed sociological educational conception for a model of a compatibility relationship between the values resulting from the activation of school social justice applications embodied in the democracy of education in the modern school as values: equal opportunities for school and vocational guidance, justice in language acquisition, culture and digital education, and the corresponding pupils’ representation of citizenship values. Its current connotations and indicators as values: justice, acceptance of others, group dynamics, competence and specialization, diversity and cultural openness.
المواطنة؛ العدالة الاجتماعية؛ ديمقراطية التعليم؛ المدرسة؛ التلميذ.citizenship; Social justice; education democracy; School; Pupil.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.