الإبراهيمي للآداب والعلوم الإنسانية
Volume 2, Numéro 1, Pages 153-171

التجديد البيداغوجي الدائم و المستمر في المدرسة الجزائرية كآلية لتجويد العملية التعليمية في عصر الرقمنة Permanent And Continuous Pedagogical Innovation In Algeria School As A Mechanism To Improve The Educational Process In The Era Of Digitization

الكاتب : ميهوبي إسماعيل . ربيعي سامية .

الملخص

ملخص: ترتبط عملية التعليم في وقتنا الراهن ارتباطا مباشرا بحركية التحولات والتطورات المتسارعة، خاصة في مجال الرقمنة، والمنظومة التعليمية بالجزائر كغيرها من المنظومات التعليمية العالمية تقف أمام تحديات معقدة، وحاسمة، في ظل تأثيرات الرقمنة في طبيعة التعليم، رؤيته وتوجهاته الفلسفية، وضمن نمطية طرائقه البيداغوجية المستحدثة. سنحاول خلال هذا المقال تقديم تحليل لعمليات الإصلاح التعليمي البيداغوجي في الجزائر، مع اقتراح أسلوب تجديد بيداغوجي دائم ومستمر، يهدف إلى إنتاج تعليم قوي ومرن، يحمل رؤية جديدة للتربية، تُحقق القطيعة البيداغوجية مع التعليم الماضي، ويسعى إلى تحقيق الجودة والنوعية، من خلال استخدامات الرقمنة ضمن أطرها وتقنياتها الناجعة. Abstract: The education process at the present time is directly linked to the movement of fast transformations and developments, especially in the field of digitization, and the educational system in Algeria, like other educational systems around the world, stands in front of complex and decisive challenges, in light of the impact of digitalization on education nature, its philosophical vision, and within the typicality of its new pedagogical methods. in this article, we will try to analyze the pedagogical educational reform processes in Algeria, with the proposal of a permanent and continuous pedagogical reform method, targeted at producing strong and flexible teaching that carries a new vision for education, that achieves the pedagogical rupture with older education, and seeks to achieve quality and eminence, through uses Digitization within its effective frameworks and techniques.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المدرسة؛ الإصلاح التربوي التعليمي؛ التجديد البيداغوجي؛ الرقمنة؛ الجودة التعليمية. ; keywords: school; Educational reform; Pedagogical renewal; Digitization; Educational quality.