الحوار الثقافي
Volume 9, Numéro 1, Pages 113-143

درجة تمثل معلمي التربية المهنية في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات

الكاتب : محمد عمر عيد المومني الدكتور .

الملخص

Abstract: The study aimed to identify the degree of the teachers of professional education and their teachers in Ajloun Governorate in Jordan for the professional values from their point of view and their relation to some variables such as gender, scientific qualification, type of school and years of experience. The study sample consisted of (120) teachers, As a tool for study, which was developed by the researcher in the second semester of the year (2019/2020), and the study reached: The mathematical averages of the responses of the sample members on the study instrument areas were high. The first place was the field of social values. Finally, the field of aesthetic values came in. The mathematical average of the study instrument as a whole was 3.89. There are no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the degree represented by the teachers of professional education and their teachers in Ajloun for professional values from their own point of view, which are attributed to the variables of the study, namely: gender (male, female) Bachelor, Postgraduate) Type of school (primary, secondary) Number of years of experience (less than 5 years, more than 5 years). ملخص: هدفت الدراسة التعرف على درجة تمثل معلمي التربية المهنية ومعلماتها في محافظة عجلون في الأردن للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات كالجنس والمؤهل العلمي ونوع المدرسة وعدد سنوات الخبرة، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) معلماً ومعلمة، بالاضافة الى استخدام المنهج الوصفي والاستبانة كأداة للدراسة والتي تم تطويرها من قبل الباحث وذلك في الفصل الدراسي الثاني من العام(2019/2020م)، وقد توصلت الدراسة الى أن المتوسطات الحسابية لإجابات أفراد العينة عن مجالات أداة الدراسة كانت مرتفعة، جاء في المرتبة الأولى مجال القيم الاجتماعية، وفي المرتبة الأخيرة جاء مجال القيم الجمالية، وبلغ المتوسط الحسابي للأداة الدراسة ككل (3.89) وبدرجة تمثل مرتفعة؛ بالاضافة الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α=0.05) في درجة تمثل معلمي التربية المهنية ومعلماتها في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم والتي تعزى لمتغيرات الدراسة جميعها وهي: الجنس(ذكور، إناث)، المؤهل العلمي للمعلم(دبلوم وبكالوريوس، دراسات عليا) نوع المدرسة(أساسية، ثانوية) عدد سنوات الخبرة(أقل من 5 سنوات، أكثر من 5 سنوات).

الكلمات المفتاحية

درجة التمثل؛ معلمي التربية المهنية؛ القيم؛ القيم المهنية. degree of representation, professional education teachers, values, professional values