جماليات
Volume 6, Numéro 1, Pages 337-355
2019-12-27

الغروتيسك واشتغاله في مسرحية " امرؤ القيس في باريس " لعبد الكريم برشيد

الكاتب : سعودي سلاف .

الملخص

يُشهَد لفن المسرح مرافقته لوضع الإنسان، وسيلته أدواته الفنية المتفردة المتمردة، ينقب عن كل مستور مشبوه؛ يُجليه ليشْهِره، ولا يُشيع ُويُشبِع أحيانا ذلك حاجته الانتقادية الاصلاحية الجامحة، فاستُدير إلى الأخذ بتقنية الغروتيسك/ القبح، التي تمكن المرسِل ( كاتب، مخرج، ممثل ) من تشويه تيمته وإنزال أكبر قدر ممكن من الصور الشنيعة بها، كما توفر له مساحة للمناورة والإجهاز على المحظور. فإيقاع الخلل والاستبدال المنافي للمنطق /العُرف، وقلب الصورة، وغيرها من المحركات التي تقوم بتوليد الفعل الغروتيسكي في الخطاب المسرحي وتوشحه بجمالية تأثيرية تستدعي تأويل المتلقي وتحجز أفق انتظاره؛هذا ما سنعر ضه في مقالنا هذا الذي استتب على مسرحية" امرؤ القيس في باريس" نموذجا. Abstract: It iswell known that the art of theater joins the human circumstance; his means is the unique artistic rebellious art tools, prospects for every hidden suspect;clarifies it in order to make it famous, and sometimes he doesn’t satisfy his needs for critical reformist criticism. Therefore, he referred to use the technique of Grotesque, which enables the sender (author, director, and actor) to distort his value and take down many horrific images with different impurities. It also offers him space for maneuvering and eliminating the taboo. The rhythm of imbalance, the attachment of the natural to the unnatural and other devices that generate the grotesque act in theatrical discourse requests the interpretation of the recipient and the keeping of his waiting horizon. This is what we will try to explain in our article based on the play “Imrou’lQays in Paris" as an example.

الكلمات المفتاحية

الصورة ; الغروتيسك ; السخرية ; المسرح ; النقد