مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 3, Pages 454-469
2021-09-02

غروتيسك الهامش والمركز في مسرحية " امرؤ القيس في باريس " لعبد الكريم برشيد The Grotesque Of Focusand Margin In Abdelkrimberrechid's Play “imru-al-qays In Paris”.

الكاتب : سعودي Saoudi .

الملخص

من حزمة القضايا الشائكة التي انهمر لها المسرح مناداة ومحاكاة، تيمة المركز والهامش؛ التي أسقط وسلّط عليها تقنية الغروتيسك ليفضحها ويوضحها أكثر،يضعها في معرض علني لفظا وصورة للإطلاع والإضحاك عليها والانتقام منها في كاريكاتورية وسعة بشعة تقطر صدقا ووعيا ونعيا، وهذا ما ألفيناه عند " عبد الكريم برشيد " حين أنزل أميرا عربيا معاصرا يدعى " امرؤ القيس" منزلته الحقيقية في " باريس " وأزال عنه كل صفات الإمارة في مشاهد درامية تعج بالنقد الفج، مقلبا الملهاة مأساة، مأساة الحاكم العربي والرعية العربية. إذ يقارب مقالنا هذا انتهاكات المركز وانتكاسات الهامش عبر إشكالية مفادها: كيف يُعبث ويُلعب بالمركز ويُقلب هامشا ويرقى ويرفع الهامش مركزا؟. One of the main issues that the theater has been calling for and simulated is the focus and the marge that the theater used and highlighted viathe Grotesque technique in order to expose and elucidate it more putting this technique it in a public exhibition, in word and picture, to see it, laugh at it and take revenge on it in a huge awful caricature that drips with sincerity, awareness and obituary.This is what we learned with " AbdelkrimBerrechid " when he gave a modern Arab prince named "Imru-al-Qays"his true status in "Paris", and removed from him all appearances of the prince in dramatic scenes full of crude criticism, reversing the comedy to the tragedy, the tragedy of the Arab monarch and the Arab peoples. Our article approaches the violations of the focus and theobstacles in the margin through the following problematic: how to mess and play with the focus which becomes a margin and the margin which has beenpromotedtoa focus?

الكلمات المفتاحية

مسرح ; تشويه ; نقد ; ضحك ; ألم ; قبح ; theater ; distortion ; criticism ; laughter ; pain ; ugliness