لغة كلام
Volume 6, Numéro 1, Pages 145-154
2020-01-05

تمظهرات التراجيكوميديا في مسرحية " اسمع يا عبد السميع " لعبد الكريم برشيد

الكاتب : سعودي سلاف .

الملخص

يلتمس هذا المقال محاولة الإحاطة بنوع مسرحي حديث،إنه التراجيكوميديا،مفهوما وأصولا وبواعث.يقف عند تشكله في المسرح الغربي فالعربي، وحدود مصارحته لوضع الإنسان الخارجي والداخلي، أخذه الشّديد بالهزل والفكاهة للتنفيس ومحاكاة المأساة ضحكا مُرا، وكانت "اسمع يا عبد السميع" نموذجنا العربي المغربي، لنُجلي أهم التقنيات اAbstract: The current article tries to elucidate a new modern theatrical genre, which is tragicomedy, its concept, its origin and its source. This genre is remarkable in the Western and the Arab theater, the limits of its sincerity to the external and internal situation of man, its intense comedian style in order to create humor and to simulate the bitter tragedy. We took the Arab and Maghreb theatrical play "Listen O Abdul Samie" as an example, through which we try to reveal the most important techniques of tragicomedy. لتراجيكوميدية منها .

الكلمات المفتاحية

التراجيديا ; الكوميديا ; التراجيكوميديا ; الفكاهة ; الألم