مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 11, Numéro 2, Pages 108-125
2019-09-30

تشكلات السّخرية السوداء في مسرحية " واك واك أ الحق " للحسن قناني.

الكاتب : سعودي سلاف .

الملخص

يعرض هذا المقال لفرع من فروع السخرية؛ إنها السوداء؛ التي تتبنى النقد الحاد الجاد؛ لكن تقدمه في صورة هازلة، هازئة، مائزة، ماكرة. تداهم وكر المحظور؛ سياسيا كان أو أخلاقيا، تلامسه فتمسيه معلوما، معرية ممررة إياه على معامل الفكاهة وملحقاتها، فكاهة بالكاد تطل حتى تبطل، لانكشاف قتامة مثيراتها،سخرية تُربك متلقيها حين تضعه بين فكيّ الضحك والبكاء، تخيّب أفق انتظاره، لهول المكشوف عنه المسخور منه، فتعتري المتلقي نوبة تحسر وتبصر، مع فيض في التأويل؛ فالدلالة لا توافق مجموع الألفاظ المعبرة عنها،مقبورة بمغاليق بلاغية، تصويرية، تمويهية تهويلية ؛اتقاءً للفهم الأول. ولأن المسرح فن جمعي الإرسال والاستقبال يلتقط موضوعاته من صلب مجتمعه، عثرت السخرية السوداء وموظفيها ( كتاب، مخرجين، ممثلين ) على ضالتهم فيه، إذ اكتسحت مساحات شاسعة من خطاب النص والعرض، مؤدية وظيفة التنبيه والتوجيه بعد الانتقاد، وفي " واك واك الحق " نقب " لحسن قناني " عن الحق وسط ركام الباطل عبر ثلة من الآليات التي ائتلفت لتشكل سخرية سوداء سواد الراهن العربي. Summary: This article exposes a part the ironic; it is black irony, which adopts Sharp and serious criticism, but its presence in contemptuous and cunning form , which attacked politically or morally, the den or taboo's nest forbidden, Touch it and make it known through the agent or humor factor and accessories Humor Appear until it goes out, to reveal the darkness of his emotions, Irony that disturbs his recipients, when you put him between laughing and crying and disappoint the waiting horizon; Because of the horror exposed and because of its irony , as well the recipient becomes a loser and cautious with the exaggeration in the interpretation, the meaning does not agree with the terms expressed, buried in closed communication and rhetoric attractive and camouflage to avoid first understanding And since theater is considered as a collective art of transmission and reception that captures its subjects from the heart of its society, Black irony and her staff (writers, directors, reps) found their way, and she took extensive areas of text and exhibition speeches, fulfilling - orientation and warning function, after critical as well as that in "Wak Waak Haqq" the ahcen ghenani did a research for the truth amid several of falsehood through a number mechanisms designed to form black irony such as the current Arab situation

الكلمات المفتاحية

الكوميديا ; الكاريكاتير ; المتلقي ; التأثير ; الألم ; المسرح