الموروث
Volume 10, Numéro 2, Pages 88-98
2023-12-17

تنميط الكفاية المعجميّة في المعجم المدرسيّ - دراسة وصفيّة تحليليّة لألفاظ الحضارة في بابي "الهمزة والباء" في المعجم الوجيز- Profiling The Lexical Competence In The School Dictionary An Analytical Descriptive Study Of Civilization Words In The Hamza And Baa Chapter In The Al-wajeez Dictionary-

الكاتب : بلقاسم بوزيدة نوارة . بوحوش غنية .

الملخص

لا تنحصر مهمّة المعجم المدرسيّ في شرح الألفاظ وتحديد معانيها فقط، إنّما يُعتمد أيضا في تحقيق الكفاية المعجميّة، إذ يحوي هذا النّوع من المعاجم ألفاظا ومصطلحات إضافة إلى ما يطلق عليه بالألفاظ الحضاريّة مرتّبة وفق ترتيب محدّد؛ لذا تهدف هذه الدّراسة إلى البحث في مدى بناء الكفاية المعجميّة في المتعلّم من خلال المعاجم المدرسيّة، ويسعى المقال للإجابة عن إشكاليّة مفادها البحث في كيفيّة تنميط المعايير العلميّة وقياس نسبة الكفاية المعجميّة في المعجم المدرسيّ، مركّزين في ذلك على ألفاظ الحضارة كونها الأكثر شيوعا واستعمالا من قبل المتعلّمين، معتمدين في ذلك على المنهج الوصفيّ بالإضافة إلى الاستعانة بأداة الإحصاء العلميّ لجرد الظواهر المعجمية الموجودة في هذين الفصلين من المعجم، وخلص المقال إلى جملة من النّتائج أهمّها؛ تحديد القيمة المعجميّة في تفسير معاني الألفاظ وفق آليات علميّة وضعها المعجميّون لشرح المواد المعجميّة، لما لها أهمية كبيرة في تكوين الحصيلة اللغويّة الوظيفيّة، ويتأتّى ذلك بالممارسة الفعليّة للكفاية المعجميّة، والمزاوجة بين التنظير والتطبيق. The task of the school dictionaryis not limited in explaining words and specifying their meanings only, but it is also relied upon to achieve lexical competence, as this type of dictionaries contains words and terms arranged according to a specific curriculum; Its linguistic material is not limited to scientific terms only, but also includes many civilization words, Therefore, through this study, we seek to investigate the extent to which lexical competence is built in school dictionaries, The article seeks to answer the problem of researching how to prototype scientific standards through and measure the percentage of competence in the school dictionary, focusing on the words of civilization as they are the most common and used by learners. In this study, we have relied on the descriptive approach in addition to the use of the scientific statistics tool to inventory the scientific phenomena present in this chapter from the Al-Wajeez Dictionary, The article concluded with a number of results, the most important of which is determined in interpreting the meanings of words according to scientific mechanisms developed by lexicographers to explain lexical materials, and it is of great importance in the formation of the functional linguistic outcome, This can be achieved through the actual practice of lexical sufficiency, and the marriage between theory and application.

الكلمات المفتاحية

المعجم المدرسيّ، الكفاية المعجميّة، التنميط، ألفاظ الحضارة، التّنمية اللغويّة الوظيفيّة. ; School dictionary, lexical competence, profiling, civilization words, functional linguistic development