مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 3, Pages 130-143
2023-09-02

القيم الإنسانية في محتوى الكتب الرقمية –دراسة وصفية لكتاب اللُّغة العربيَّة للسنة الثانية متوسط-human Values In The Content Of Digital Books- A Descriptive Study Of Arabic Language Book A Second Year Average

الكاتب : مسعودي نور اليقين . معزوزن سمير .

الملخص

الهدف من هذه الدراسة هو تسليط الضوء على الكتاب الرقمي المدرسي باعتباره عنصرًا مهما في عملية بناء القيم الإنسانية بمختلف أصنافها، ومحاولة توجيه المتعلمين وتربيتهم عليها، مع إبراز أهم القيم التي ترغب المدرسة في غرسها للتلاميذ. بالاعتماد على دراسة وصفية لكتاب اللغة العربية للسنة الثانية من التعليم المتوسط بعد الإصلاحات التربوية التي تعرض لها النظام التربوي في الجزائر، اتضح الدور البارز التي تؤديه المناهج التربوية في غرس القيم الإنسانية ومدى فعاليتها في تكوين المجتمعات الإنسانية والتأثير على السلوك الإنساني للفرد فتغيره إلى الأحسن من خلال ترسيخ القيم الإنسانية بنصوص في كتاب اللغة العربية، وهذا ما يعطي للمتعلم تصورا حول قيمة التحلي بها، ودفعه نحو معرفة كيفية التعامل مع جميع المواقف الحياتية بجدارة. الكلمات المفتاح : كتاب رقمي، قيم إنسانية، محتوى تعليمي، تعليم لغة عربية. Abstract : The aim of this study is to shed light on the school digital book as an important element in the process of building human values, and to try to guide learners and educate them, while highlighting the most important values that the school wants to instill in students. based on a descriptive study of the Arabic language book for the second year of intermediate education after the educational reforms that the educational system was subjected to in Algeria, the prominent role played by the educational curricula in inculcating human values and the extent of their effectiveness in forming human societies and influencing the human behavior of the individual and changing it to the better through Consolidate human values with texts in the Arabic language book, and this gives the learner an idea of the value of having them, and pushes him towards knowing how to deal with all life situations with merit. Keywords: Digital book, human values, educational content, Arabic language teaching.

الكلمات المفتاحية

كتاب رقمي، ; قيم إنسانية، ; محتوى تعليمي، ; تعليم لغة عربية. ; Digital book, ; human values, ; educational content, ; Arabic language teaching.