مجلة المواقف
Volume 19, Numéro 1, Pages 897-915
2023-06-10

الثورة العلمية في العصر الحديث - العقل العلمي التجريبي في مواجهة الكنيسة وأرسطو

الكاتب : داود خليفة .

الملخص

Abstract: If we accepted the proposition of Thomas kohen (1922 - 1996), the development of science is often associated with revolution. And revolution in science - as it is in all fields - does not occur unless situations reach a level of crisis. The intellectual situation worsened in Europe before the sixteenth century, this result of the epistemic dominated of Aristotelian thought, and dominated of christian - Catholico thought politically and morally, and its inability to keep pace with the development of experimental natural science after the transition from a philosophy of nature to a science of nature. This shift has made great interest in machanic science and its experimental applications with the aim of achieving human dominat over nature, It has been shown that achieving this dominat over nature and extending human mastery over it is not materialized by reference to the writings of Aristotle or to the texts of the Bible, rather, by going back to nature itself and looking at the physical causes of change. from here, European scholars and thinkers began to free themselves from the teachings of Aristotle and the strict teachings of the Catholic Church, and getting closer to nature to study it and understand its secrets... and this revolutionary transformation is what has been known in the literature of the philosophy of science as the "scientific revolution ." Our research will be an account of this scientific revolution that took place in Europe during the sixth and seventeenth centuries AD and that lasted until the end of the nineteenth century, and through it we will show the revolution of the experimental scientific mind on the Greek heritage (Aristotle's logic) and the teachings of the Church that placed a stone on thought. الملخص: إذا سلّمنا بطرح توماس كوهن (1922 – 1996) فإن تطور العلم يرتبط في الغالب بالثورة. والثورة في العلم - كما هي في جميع الميادين - لا تحدث إلا إذا بلغت الأوضاع حداً من التأزم. ولقد تأزّم الوضع الفكري في أوربا قبل القرن السادس عشر الميلادي، نتيجة سيطرة الفكر الأرسطي معرفيا، وتسلط الفكر المسيحي - الكاثوليكي سياسيا وأخلاقيا، وعدم قدرته على مواكبة تطور العلم الطبيعي التجريبي بعد الانتقال من فلسفة الطبيعة إلى علم الطبيعة. هذا الانتقال قد جعل الاهتمام بالغا بالعلم الآلي وتطبيقاته التجريبية بهدف تحقيق سيطرة الإنسان على الطبيعة، وقد تبين أن تحقيق هذه السيطرة على الطبيعة وبسط سيادة الإنسان عليها لا تتجسد بالرجوع إلى كتابات أرسطو ولا إلى نصوص الكتاب المقدس (الإنجيل)، بل بالرجوع إلى الطبيعة ذاتها والبحث في الأسباب المادية للتغير. من هنا بدأ العلماء والمفكرون الأوربيون يتحررون من تعاليم أرسطو وتعاليم الكنيسة الكاثوليكية المتشددة، والتقرب من الطبيعة لدراستها وفهم أسرارها... وهذا التحول الانقلابي هو ما عرف في أدبيات فلسفة العلم بـ"الثورة العلمية". سيكون بحثنا رصدا لهذه الثورة العلمية التي حصلت في أوربا خلال القرنين السادس والسابع عشر الميلاديين والتي استمرت إلى نهاية القرن التاسع عشر، وسنبين من خلاله ثورة العقل العلمي التجريبي على الموروث اليوناني (منطق أرسطو) وتعاليم الكنيسة التي وضعت حجرا على الفكر.

الكلمات المفتاحية

Scientific revolution; Science; Logic; Paradigm; Theology;Crisis; rationalism. ; ثورة علمية؛ علم؛ منطق؛ نموذج؛ لاهوت؛ أزمة؛ عقلانية.