أبعــاد
Volume 8, Numéro 1, Pages 09-20
2021-07-31

إدغار موران: أزمة المعرفة والحلول

الكاتب : داود خليفة .

الملخص

الملخص: سعى إدغار موران في مشروعه الفكري لإعادة بناء المنظومة المعرفية بناءً جديدا من شأنه أن يساهم في حل الأزمة التي يعرفها العلم والمتمثلة في التبسيط والفصل والاختزال وهذه هي الأسس التي قامت عليها الابستيمولوجيا الكلاسيكية، ويمكن حل أزمة العلم بتأسيس ابستيمولوجيا حوارية منفتحة على عدد من المشكلات المعرفية الكبرى، تأخذ بالتعقيد والمركب والمتعدد الأبعاد في صلب المعرفة. نهدف من هذا البحث تحليل معالم أزمة العلم والحلول التي يقدمها إدغار موران، والمتمثلة بضرورة إصلاح الفكر. حيث وصلنا إلى نتيجة أن الأخذ بالمركب وإقامة حوار بين العلوم من شأنه أن يؤدي إلى اصلاح المنظومة المعرفية. Abstract: Edgar Moran, in his intellectual project, sought to rebuild the cognitive system in a new structure that would contribute to solve the crisis known to science, represented in simplification, Disjonction and reduction, and these are the foundations on which the classical epistemology, the crisis of science can be solved by establishing an dialogical epistemology that is open a major cognitive problems, taking complexity and multidimensional complexity into the core of knowledge. The aim of this research is to analyze the features of the science crisis and the solutions provided by Edgar Moran, which is the need to reform thought. Where we came to the conclusion that the introduction of the boat and the establishment of a dialogue between the sciences would lead to the reform of the knowledge system

الكلمات المفتاحية

الأزمة؛ الاختزال؛ الابستيمولوجيا، المعرفة؛ الأنموذج. ; : Crisis ; Reduction ; Epistemology; Knowledge; Paradigm.