مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 8, Numéro 1, Pages 950-966
2023-04-16

مقاربة معرفية لسانية لعسر القراءة النمائي عند الطفل

الكاتب : زدام حدة .

الملخص

- الملخص: يتفق الباحثون على أن القراءة هي أهم مهارة يتعلمها الطفل في المدرسة. فهي مهارة لغوية مفتاحية لغيرها من المهارات الأخرى. كما أن لها دورا رئيسيا في التعلم فلا تعلم من دون قراءة ذلك أن كل المواد المدرسية يمر تعلمها بالقراءة، فهي وسيلة المتعلم لتحصيل العلوم وأداته في التعلم. وحتى وإن لم يتفق هؤلاء الباحثون حول ماهية القراءة، إلا أنهم يجمعون على أنها عملية معقدة، أداتها التعرف على الكلمات المكتوبة والغاية منها هي الوصول إلى فهم المقروء. وفي حين يكتسب الطفل اللغة الشفوية بشكل عفوي، فإن فهمه وإنتاجه للغة المكتوبة لا يتم إلا بالتعلم المنظم الذي يوفره النظام التعليمي. الذي يدرك الطفل بواسطته حقيقة التعبير عن نفسه من خلال حروف مطبوعة كما هو الحال في الكتب المدرسية. ازدادت أهمية القراءة واشتدت الحاجة إليها بازدياد التطور المعرفي والتكنولوجي والتقدم الهائل الحاصل في الحياة الانسانية نتيجة ثورة الاتصالات والمعلومات. فأصبحنا نعتبر الأمي من لا يحسن استعمال تقنيات الاتصال الحديثة كالكمبيوتر والأنترنت، فما بالك بالذي لا يحسن القراءة والكتابة. لقد حاول الباحثون من مختلف التخصصات تعريف عملية القراءة، غير أن كل واحد منهم عرّفها حسب تخصصه ومنطلقاته النظرية، فنجد تعاريف تربوية وأخرى نفسية عصبية، وكذلك تعاريف قدّمها المختصون في علم النفس اللغوي. سوف نعرض في هذا المقال أهم الأفكار والآراء والنظريات التي تناولت القراءة باللغة العربية عند الطفل ، بآلياتها وشروط اكتسابها والقدرات التي تتدخل أثناء اكتسابها، تناولاً معرفيًا لسانيًا. Abstract: Researchers agree that reading is the most important skill a child learns in school. It is a key language skill for other skills. It also has a major role in learning, so do not learn without reading. This is because all school subjects are learned through reading, as it is the learner’s means of acquiring knowledge and his tool in learning. Even if these researchers do not agree on what reading is, they agree that it is a complex process, its tool is the recognition of written words and its purpose is to reach understanding of the reader. While the child acquires the oral language spontaneously, his understanding and production of the written language is only through the organized learning provided by the educational system. Through which the child realizes the truth of expressing himself through printed letters, as is the case in school books. The importance of reading has increased and the need for it has increased with the increase in cognitive and technological development and the tremendous progress that has taken place in human life as a result of the communications and information revolution. So we have come to consider the illiterate who does not know how to use modern communication technologies such as the computer and the Internet, let alone the one who does not know how to read and write. Researchers from various disciplines have tried to define the reading process, but each one of them defined it according to his specialization and theoretical premises, so we find educational and neuropsychological definitions, as well as definitions provided by specialists in psycholinguistics. In this article, we will present the most important ideas, opinions, and theories that dealt with reading in the Arabic language, with its mechanisms, conditions for its acquisition, and the capabilities that interfere during its acquisition, in a cognitive and linguistic approach.

الكلمات المفتاحية

- الكلمات المفتاحية: القراءة ، نماذج القراءة، مراحل القراءة ، آليات القراءة، القدرات المتدخلة في القراءة . ; Keywords: reading, reading models, reading stages, reading mechanisms, abilities involved in reading.