مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 9, Numéro 3, Pages 113-136
2022-12-31
Authors : Boutarfa Soraya .
Most public sectors have adopted governance as part of the reform. Through the following study, we try to focus on the higher education sector, by introducing the idea of university governance represented by partial variables (participation, independence, accountability, evaluation) and its role in the development of knowledge management. The professors of Larbi Tebessi University (Tebessa) are selected as a study sample. One of the most important results reached after analyzing the questionnaire based on SPSS 26 program is that university governance significantly affects the development of knowledge management in universities. توجهت مُعظم القطاعات العامة إلى تبني موضوع الحوكمة باعتبارها جُزء من الإصلاح، وسوف نُحاول من خلال هذا البحث التّركيز على قطاع التّعليم العالي، من خلال طرح فكرة الحوكمة الجامعيّة مُمثلة بالمتغيرات الجزئية (المشاركة، الاستقلالية، المساءلة، التقيّيم) ودورها في تنمية إدارة المعرفة. وتم اختيار أساتذة جامعة العربي التبسي تبسة كعينة دراسة، ومن أهم النتائج المتحصل عليها بعد تحليل الإستبيان بالإعتماد على برنامج SPSS 26 هي أن الحوكمة الجامعية تؤثر بشكل كبير على تنميّة إدارة المعرفة في المؤسسات الجامعية.
Keywords: university governance, knowledge management, higher education sector ; الكلمات المفتاحية: حوكمة الجامعات، إدارة المعرفة، قطاع التعليم العالي.
بوطرفة صورية
.
بوطرفة عواطف
.
ص 729-748.
Bougoffa Basma
.
Chelli Saliha
.
pages 280-295.
Bouziane Abdelghani
.
Menaceur Haroun
.
pages 1273-1281.
Chenti Ahmed
.
Djouad Moussa
.
pages 1099-1105.