سلسلة الأنوار
Volume 13, Numéro 1, Pages 58-72
2023-02-20

الدمج المدرسي لأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة في التّشريع الجزائري

الكاتب : حريز اسماء . لزرق امال .

الملخص

تعتبر الإعاقة خاصية ملازمة للشخص الذي ليس له القدرة على القيام بوظائفه بشكل عادي كبقية الأفراد في المجتمع، لذلك يجب على الأهل والمجتمع أن يهتموا بتربية المعوقين وتعليمهم، في سبيل ذلك تدخلت أغلب التشريعات سواء وطنية أو دولية بهدف تحقيق حماية كافية للطفل المعوق من خلال دمجهم مع بقية الأطفال، فالدمج التربوي يعمل على إيجاد بيئة واقعية يتعرض فيها الأطفال المعوقين إلى إجراءات متنوعة من شأنها تشييع التنافس التعليمي بين جميع التلاميذ، وتحقيق التفاعل الاجتماعي لهذه الفئة. سوف نتطرق من خلال دراسة جوانب هذا الموضوع إلى الاطار المفاهيمي للدمج المدرسي مع بيان مؤسسات التربية والتكوين للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة. Disability is an inherent of a person who does not have the ability to perform his functions normally as the rest of the community. Parents and society must therefore take-care of the upbringing and education of people with disabilities, to this last, most legislation, whether national or international, has intervened with a view to achieve adequate protection for children with disabilities through their integration with other children. Education, educational integration creates a realistic environment in which children with disabilities are exposed to a variety of actions that will foster educational competition among all pupils and achieve social interaction for this group. By examining aspects of this topic, we will address the conceptual framework for school integration with a presentation of educational and training institutions for children with special needs

الكلمات المفتاحية

الطفل المعوق، الدمج المدرسي، التعليم، الحماية، المصلحة الفضلى للطفل. ; Disabled children, school integration, education, protection, best interests of the child.