recherches économiques
Volume 17, Numéro 2, Pages 297-316
2022-12-31

أسس و أهمية إبتكار العلامة التجارية للمؤسسة الاقتصادية - حالة المؤسسة الجزائرية -

الكاتب : دراج عفيفة .

الملخص

تهدف هاته الدراسة الى التعرف على الدور و الاهمية الإستراتيجية للعلامة التجارية في التعريف بالمؤسسة الاقتصادية و تمييزها في السوق ،هذا من خلال الاحاطة بمختلف المتغيرات ذات الصلة بانشاءها، مع احترام مختلف الاسس العلمية و العملية وكذا التسلسل المرحلي في بناءها و تطويرها.متطرقين من خلالها الى حالة المؤسسة الاقتصادية في الجزائر. وبعد جمع البيانات و تحليلها وفق المنهجين الوصفي و التحليلي توصلنا الى ان المؤسسات الاقتصادية في الجزائر بدات تهتم ببناء علامتها التجارية وفق الشروط العلمية و القانونية بهدف المنافسة و الاستمرار في السوق .كما سجلنا ايضا الاغفال الكلي ومن طرف جميع مفردات العينة للمرحلة الخاصة بتجريب العلامة فبل طرحها في السوق ذلك ربحا للوقت و تهربا من تكالييفها المرتفة. Abstract:This study aims to identify the role and strategic importance of the brand in the definition of the company and its differentiation on the market, for this we take into account the different variables related to its implementation, while respecting the different scientific foundations. and practices as well as the phased sequence of its construction and development, during which taking into account the case of the Algerian company. After collecting and analyzing data according to descriptive and analytical approaches, we concluded that companies in Algeria have started to take an interest in building their brand according to scientific and legal conditions for the purpose of competition and continuity in the market. Marlet. We also recorded the complete omission by all sample items of the brand testing stage, before putting it into the market, it was time-saving and evading its high cost.

الكلمات المفتاحية

العلامة التجارية؛انشاء و ابتكار العلامة؛المؤسسة الاقتصادية. ; Mark ; Brand creation and innovation; economic enterprise.