سلوك
Volume 8, Numéro 1, Pages 31-49
2022-07-30
الكاتب : تلمساني فاطمة . بلحميسي خيرة وهيبة .
تهدف الدراسة الحالية الى معرفة مدى تشبع منهاج العلوم الفيزيائية جذع مشترك علوم للسنة الاولى ثانوي بالمهارات الشخصية المتضمنة لمهارات التعلم والابداع في ضوء مهارات القرن21،فاظهرت النتائج تغطية بنسبة عالية لمهارات التفكير الناقد وحل المشكلات قدرت ب75.64%،اما عن مهارات الابداع والابتكار فحققت نسبة 21.78% واخيرا مهارات الاتصال والتعاون فاسفرت عن نسبة متدنية جدا لم تغطي من خلالها سوى 2.57% من انشطة كتاب الفيزياء. هذه المؤشرات تؤكد على تشبع المنهاج الدراسي بدرجات متفاوتة من مهارات القرن الحادي والعشرين The current study aims to find out the extent to which the physical sciences curriculum is saturated with a common stem science for the first year secondary school with the personal skills representing the skills of the 21st century, . The results showed a high coverage of critical thinking and problem-solving skills estimated at 75.64%, but for creative and innovative skills, they achieved 21.78%, and finally communication and cooperation skills achieved a very low percentage through which it covered only 2.57% of the physics book activities. These indicators confirm the saturation of the curriculum to varying degrees with the skills of the 21st century.
مهارات القرن الحادي والعشرين ; التعلم والابداع ; الانشطة ; 21st Century Skills ; Learning and Creativity ; Activities
صوضان محمد
.
ص 8-31.
صوضان محمد
.
ص 27-39.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.