جسور المعرفة
Volume 9, Numéro 2, Pages 127-138
2023-03-20

فاعلية استخدام الخرائط المفاهيمية في تدريس نشاط البلاغة في المرحلة الثانوية السنة الأولى من التعليم الثانوي جذع مشترك آداب أنموذجا. The Effectiveness Of Using Conceptual Maps In Teaching Rhetoric Activity At The Secondary Stage The First Year Of Secondary Education, Common-trunk Literatures As A Model

الكاتب : حمدان سليم .

الملخص

ترمي هذه الورقة البحثية إلى الوقوف على مدى فاعلية إحدى أهم وأبرز طرق التدريس الحديثة، وهي استراتيجية خرائط المفاهيم، التي يمكن - حسب مستخدميها - أن تيسر على المعلم أداء درسه، وعلى المتعلم حسن استقبال المادة التعليمية المقدمة. وقد اخترنا في هذا المقال مادة البلاغة العربية في كتاب المشوق في الأدب والنصوص للسنة الأولى من التعليم الثانوي جذع مشترك آداب. وقد اخترنا الخرائط المفاهيمية كاستراتيجية تدريسية حديثة، نظرا لأهميتها الفائقة في تيسير عملية التعليم والتعلم، وترسيخ المادة التعليمية في ذهن المتعلمين. وينطلق هذا المقال من إشكالية هامة مفادها: هل يمكن أن تساهم استراتيجية الخرائط المفاهيمية في تييسير تدريس نشاط البلاغة في المرحلة الثانوية؟ وكيف يمكن أن تكون ذات فاعلية مهمة في ذلك؟ من خلال الإجابة عن هذين التساؤلين قد نصل إلى أهمية هذه الاستراتيجية. Abstract: This research paper aims to stand on the effectiveness of one of the most important and prominent modern teaching methods, which is the strategy of concept maps, which can - according to its users - facilitate the teacher's performance of his lesson, and the learner's good reception of the provided educational material. In this article, we have chosen the subject of arabic rhetoric in the book Al-Moshawek in literature and texts for the first year of secondary education, common-trunk literatures .We have chosen conceptual maps as a modern teaching strategy, due to its supreme importance in facilitating the teaching and learning process, and consolidating the educational material in the minds of learners. This article begins from an important problem: can the conceptual mapping strategy contribute to facilitating the teaching of rhetoric activity at the secondary level? and how can it be so effective in that?by answering these two questions, we may come to the importance of this strategy.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: خرائط المفاهيم؛ طرائق التدريس؛ نشاط البلاغة؛ المعلم، المتعلم . ; Keywords: concept maps; teaching methods; rhetoric activity; teacher; learner.