العربية
Volume 7, Numéro 3, Pages 8-31
2020-12-30
الكاتب : صوضان محمد .
تهدف هذه القراءة، لأحد الكتب المؤسسة لمهارات القرن الحادي والعشرين، إلى تقديم منظور الآخر -الأمريكي هنا- إلى التعلم في العصر المعرفي المدفوع بقوة التكنولوجيا والغاية الاقتصادية. وفي نفس الوقت رصد الظروف والتحديات والرهان الحاثة على إعادة النظر في مفهوم وأدوار ووظائف التعلم التقليدية بما يستجيب ومتطلبات العصر المعرفي. وقد اقتضى ذلك أعادة النظر في المصفوفة التقليدية للمهارات/ الكفايات واقتراح نمذجة جديدة تأخذ بعين الاعتبار الجانب المعرفي والمهني والتقني المعلوماتي، مع اقتراح أشكال جديدة من طرائق التعلم تتجاوز الصيغة التقليدية إلى صيغ تقوم على التعلم الجماعي المؤسس على المشروع والمشكلات والتصميم. This reading, of one of the books establishing the skills of the twenty-first century, aims to present the perspective of the other - the American here - to learning in the knowledge age driven by the power of technology and economic purpose. At the same time, monitoring the conditions, challenges and stakes inducing a reconsideration of the concept, roles and functions of traditional learning in a way that responds to the requirements of the knowledge age. This required reconsidering the traditional matrix of skills / competencies and proposing new models that take into account the knowledge, professional and informational aspect, while proposing new forms of learning methods that go beyond the traditional formula to formulas based on group learning based on project, problems and design.
التعلم- عامل معرفي- المشروع- التصميم- المشكلات ; learning – knowledge worker - project - design - problems
صوضان محمد
.
ص 27-39.
تلمساني فاطمة
.
بلحميسي خيرة وهيبة
.
ص 31-49.
عمروني مراد
.
ص 524-546.
العدواني د. خالد مطهر
.
ص 38-67.