مجلة القانون الدستوري والمؤسسات السياسية
Volume 6, Numéro 1, Pages 130-157
2022-06-01

جودة التّعليم ودوره في تحقيق التنمية الشاملة والمستدامة : دراسة حالة ألمانياthe Quality Of Education And Its Role In Achieving Global Ad Sustainable Development: A Case Study In Germany

الكاتب : كشان رضا .

الملخص

من المتعارف عليه أنّ التعليم له دور كبير في تحقيق التّنمية المستدامة ، ولذلك تسعى كثير من دول العالم وبخاصة الدول المتقدّمة لعصرنة وتحديث طرائق التّعليم من أجل مواكبة التّطورات الحاصلة على المستوى الدّولي ، ولتحقيق رغبات المجتمعات التي تتطلّع على الدوام إلى الأفضل ، وتعد التّجربة الألمانية في مجال التّعليم من التّجارب الرّائدة عالميا ، ولغة الأرقام تكشف عن مدى التّطور الذي وصلت إليه ألمانيا في مجال جودة التعليم ، وبفضل التعليم استطاعت ألمانيا أن تحقّق نهضة اقتصادية وتنموية رائدة قل نظيرها في هذا الزمان ، وهو ما سنحاول التّعرف عليه في هذه الورقة البحثية. It is well known that education plays a major role in achieving sustainable development, Therefore, many countries of the world, especially developed countries, seek to modernize and update educational methods in order to keep pace with developments at the international level, And to achieve the desires of societies that always aspire to the best , The German experience in the field of education is one of the world's leading experiences, And the language of numbers reveals the extent of the development that Germany has reached in the field of education quality, Thanks to education, Germany was able to achieve a pioneering economic and development renaissance, unparalleled in this time, Which we will try to find out in this research paper.

الكلمات المفتاحية

ألمانيا ; الريادة ; التنمية المستدامة Sustainable development, quality of education, leadership, Germany, material and moral incentives