Revue Organisation et Travail
Volume 11, Numéro 1, Pages 136-153
2022-05-09

دور المناخ التنظيمي الأخلاقي في الانسحاب النفسي للأستاذ الجامعي ( دراسة حالة كلية الإقتصاد بجامعة المدية الجزائر )

الكاتب : قبطان شوقي .

الملخص

اهتمت الدراسة ببحث دور المناخ التنظيمي الأخلاقي في الانسحاب النفسي للأستاذ الجامعي، واعتمدت نموذج يتضمن ستة سمات أخلاقية هي : الصدق، الترفع عن اللغو، الأمانة، العدالة، الاحترام والتعاون، تم تشخيصها باستخدام الاستبيان كأداة للدراسة، كما اعتمدت على مظهرين للسلوك الانسحابي النفسي هما قطع العلاقات الاجتماعية والانعزال، وعدم التفاعل مع التظاهرات المختلفة، واللذان تم متابعتهما باستعمال الملاحظة كأداة بحث ثانية. وتمت الدراسة على عينة تتضمن 42 أستاذ من فئة المحاضرين أ في كلية الاقتصاد بجامعة المدية، تم تقسيمهما إلى مجموعتين على أساس الميل نحو السلوك الانسحابي النفسي، وباستخدام المقارنة بين المجموعتين كأسلوب لاختبار الفرضيات، أظهرت النتائج أن مجموعة الأساتذة من ذوي الانسحاب النفسي يشعرون بتوفر ثلاث سمات أخلاقية هي: الصدق، الترفع عن اللغو والعدالة في بيئة عملهم، بإيجابية أقل مقارنة بما يشعر به باقي الأساتذة في مجموعة المقارنة، ما يفسر صحة الفرضية التي تنص بأن للمناخ التنظيمي الأخلاقي دور معنوي في الانسحاب النفسي للأستاذ الجامعي. Abstract: The study focused on examining the role of the ethical organizational climate in the psychological withdrawal of the university professor, and it adopted a model that includes six ethical traits: honesty, Rise above idle talk, trustworthy, justice, respect and cooperation, which were diagnosed using the questionnaire as a tool for the study. It also relied on two aspects of psychological withdrawal behavior which are cut Social relations, isolation, and lack of interaction with different manifestations, which were followed up using observation as a second research tool. The study was conducted on a sample of 42 professors from the Faculty of Economics at the University of Medea, they were divided into two groups on the basis of the tendency towards psychological withdrawal behavior, and by using the comparison between the two groups as a method to test hypotheses, the results showed that the group of professors with psychological withdrawal feel the availability of three characteristics Ethical are: honesty, Rise above idle talk and justice in their work environment, with less positivity compared to what the rest of the professors feel in the comparison group, which explains the validity of the hypothesis which states that the ethical organizational climate has a significant role in the psychological withdrawal of the university professor.

الكلمات المفتاحية

مناخ تنظيمي ; أخلاق ; مناخ تنظيمي أخلاقي ; إنسحاب نفسي