L'entreprise

مجلة المؤسسة * entreprise review

Description

Entreprise Review is an annual scientific, specialized, non-profit, open access scientific journal that is issued and edited by University of Algiers 3. It was founded in 2012 and is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of economic and commercial sciences, management sciences, business administration and accounting, technology and innovation, marketing, human resource management, information and management systems, tourism and hotel management. The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French.


8

Volumes

8

Numéros

103

Articles


LES NORMES ALGERIENNES D’AUDIT NAA : HISTORIQUE ET ETAT DES LIEUX " ETUDE EXPLORATOIRE"

تيهامي وداد,  حامد منيرة, 

Résumé: L'objectif de cette étude est la détermination de l'étendue de l'application des normes algériennes d’audit NAA par les bureaux d'audit inspirées très largement des normes internationales de l'audit ISA et s’attacher aux principales difficultés et obstacles liés à leur mise en œuvre, en montrant en premier lieu, les réformes les plus importantes lancées par les autorités algériennes, en commençant par des lois et des décrets exécutifs émis pour réglementer la profession d'audit, conduisant aux normes algériennes d'audit. Le chercheur a utilisé la méthode descriptive dans l’aspect théorique et la méthode analytique dans l’aspect pratique, cette étude a montré qu'il y a une prise de conscience par les professionnels de l'importance de l'adoption de normes d'audit pour améliorer leurs performances professionnelles et qu'il y a aussi un engagement aux exigences du premier paquet des normes d'audit algériennes NAA avec la présence de quelques difficultés liées à leur application.

Mots clés: Normes algériennes d’audit NAA ; Normes internationales d’audit ISA ; organisation de la profession d’audit en Algérie


أهمية التوجه نحو أداء التسويق من منظور التسويق الشامل لتحقيق مطالب التنمية المستدامة دراسة حالة شركة الخطوط الجوية الجزائرية - Air Algérie –

حمادوش سفيان, 

الملخص: الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى إبراز أهمية التوجه نحو أداء التسويق من وجهة نظر التسويق الشامل لتحقيق مطالب التنمية المستدامة، حيث يهدف أداء التسويق إلى تحقيق التوازن بين التوجه الربحي المتمثل في تحقيق الأهداف المالية للمؤسسة من جهة؛ والسعي نحو المساهمة في تحقيق الرفاهية الاجتماعية والتقليل من الآثار السلبية على البيئة الناتجة عن أنشطة المؤسسة. كما اعتمدنا في هذا العمل على جانب نظري و آخر تطبيقي باستخدام أسلوب دراسة الحالة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى تواجد علاقة ارتباط طردية بين التوجه نحو أداء التسويق وتحقيق مطالب التنمية المستدامة، وذلك من خلال تبني ثقافة تقوم على مبادئ المسؤولية الاجتماعية والبيئية. Abstract: This paper aims to highlight the importance of Performance Marketing orientation from Holistic Marketing point of view to achieve sustainable development requirements. Where Performance Marketing aims to achieve a balance between the profit orientation i.e. by attaining financial goals on the one hand, and on the other seeks to contribute to the achievement of social welfare and minimize the negative effects on the environment resulting from the activities of the institution. This paper has been based on a theoretical and applied perspective using the case study method. The results show a positive correlation between Performance Marketing Orientation and Sustainable Development, via the adoption of a culture based on the principles of social and environmental responsibility.

الكلمات المفتاحية: أداء التسويق ; التسويق الشامل ; التنمية المستدامة ; المسؤولية الاجتماعية ; المسؤولية البيئية



Les 10 articles les plus téléchargés

1 609 دور استراتيجيات الترويج السياحي في ترقية القطاع السياحي الجزائري 833 أهمية دعم الابتكار في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة - أي دور ومساهمة للجامعة 827 الخدمات الالكترونية في ضوء تطبيق الأدارة الالكترونية: دراسة تقيمية للخدمات الالكترونية بموقع وزارة الداخلية و الجماعات المحلية 654 سياسة الاجور ودورها في المحافظة على الموارد البشرية حالة نظام الاجور لشركة سوناطراك – نشاط المنبع. 592 الترويج السياحي كأسلوب لترقية القطاع السياحي في الجزائر 585 كيفية تطبيق معايير الإبلاغ المالي الدولية في المؤسسات الجزائرية 579 التسويق الإلكتروني في المؤسسة الإقتصادية الجزائرية دراسة حالة مؤسسة موبيليس، مؤسسة جازي ومؤسسة نجمة 528 أثر تكييف النظام المحاسبي المالي مع متطلبات الإفصاح الدولي وتبني مبدأ القيمة العادلة على جودة المعلومة. 477 واقع الخدمات الصحية في الجزائر بين الانجازات و الصعوبات 404 أهمية الإدارة الإستراتيجية للموارد البشرية في تفعيل التغيير التنظيمي بالمؤسسات العمومية الإستشفائية دراسة حالة: المركز الإستشفائي الجامعي بني مسوس - الجزائر