L'entreprise


Description

Entreprise Review is an annual scientific, specialized, non-profit, open access scientific journal that is issued and edited by University of Algiers 3. It was founded in 2012 and is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of economic and commercial sciences, management sciences, business administration and accounting, technology and innovation, marketing, human resource management, information and management systems, tourism and hotel management. The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French.

Annonce

توقف مؤقت عن استلام مقالات جديدة

الأساتذة والباحثين الأعزاء

تحية طيبة

تتأسف هيئة تحرير المجلة لإعلامكم أنها ستتوقف مؤقتاً عن استلام مقالات جديدة؛ وهذا يوم الخميس 2021/03/25، نظراً للمقالات الكثيرة المستلمة( وهذا بعد أن تم إعادة استلام المقالات لمدة عشرة أيام، أي من ابتداء من 15 مارس 2021 إلى عاية 25/03/2021)، والتي هي قيد التقييم حالياً؛ وسوف يتم استئناف استلام المقالات  يوم الخامس عشر أوت 2021

 

 

03-10-2020


11

Volumes

11

Numéros

181

Articles


The application of green accounting according to Activity Based Costing for an orientation towards a green economy: field study

دمدوم زكرياء,  بكوش لطيفة,  مرغني وليد, 
2021-06-16

الملخص: The present study aims to identify the opportunities and possibilities for applying green accounting according to the Activity Based Costing in light of the trend towards a green economy. To achieve this aim, the researchers designed and administered a questionnaire. A random sample of 180 individuals (participants) from managers and accountants of economic institutions in the southeastern area in Algeria are selected, and the statistical program SPSS 22 is used to analyze the obtained data. The study found that the sample institutions have a low level of interest in the environmental dimension, as well as a low level of interest in measuring environmental costs, which requires increased pressures on these organizations, whether from the government side or from the consumers. تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الفرص والإمكانيات لتطبيق المحاسبة الخضراء وفقًا لنظام التكاليف على أساس الأنشطة في ضوء الاتجاه نحو الاقتصاد الأخضر. لتحقيق هذا الهدف ، قام الباحثون بتصميم وإدارة استبيان. لقد تم اختيار عينة عشوائية من 180 فردًا (مشاركًا) من مديري ومحاسبين للمؤسسات الاقتصادية في المنطقة الجنوبية الشرقية من الجزائر، واستخدام البرنامج الإحصائي SPSS 22 لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها. ووجدت الدراسة أن مؤسسات التي شكلت عينة الدراسة لديها مستوى منخفض من الاهتمام بالبعد البيئي ، فضلا عن انخفاض مستوى الاهتمام بقياس التكاليف البيئية ، الأمر الذي يتطلب ضغوطا متزايدة على هذه المنظمات سواء من الجانب الحكومي أو من المستهلكين.

الكلمات المفتاحية: Green accounting ; Activity-Based Costing ; Green Economy ; Environmental Cost Drivers ; Environmental Activities


اتجاهات المستهلك الجزائري نحو التوزيع الإلكتروني في ظل جائحة كورونا - دراسة حالة خدمة الهاتف النقال للمتعامل أوريدو -

حواس مولود,  طاهير نادية, 
2022-11-12

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل اتجاهات المستهلك الجزائري نحو التوزيع الإلكتروني لخدمة الهاتف النقال للمتعامل "أوريدو" في ظل جائحة كورونا، من خلال دراسة ميدانية على عينة من المشتركين. تمت معالجة البيانات إحصائياً باستخدام البرنامج الاحصائي (IBM spss statistic v 25). وتوصلت الدراسة إلى أنّ اتجاهات المستهلك الجزائري نحو التوزيع الإلكتروني لخدمة الهاتف النقال للمتعامل "أوريدو" - في ظل جائحة كورونا- كانت إيجابية، ولا تختلف هذه الاتجاهات باختلاف جنس وسن المشتركين في حين تختلف باختلاف مستواهم التعليمي. Abstract: This study aims to analyze the Algerian consumer’s attitudes towards the electronic distribution of the mobile phone service for the customer “Ooredoo” in light of the Corona pandemic, through a field study on a sample of subscribers. The data was processed statistically using the statistical program (IBM spss statistic v 25). The study concluded that the Algerian consumer's attitudes towards the electronic distribution of the mobile phone service to the customer "Ooredoo" - in light of the Corona pandemic - were positive, and these trends do not differ according to the gender and age of the subscribers, while they differ according to their educational level.

الكلمات المفتاحية: تسويق إلكتروني ; توزيع إلكتروني ; اتجاهات المستهلك ; خدمة الهاتف النقال ; مؤسسة أوريدو



Les 10 articles les plus téléchargés

3 855 نظرية أصحاب المصالح: البحث عن التوازن بين المسؤولية الاجتماعية والمسؤولية الاقتصادية " حالة مجمع صيدال" 2 863 التزام مزاولي مهنة التدقيق الخارجي في الجزائر بمتطلبات المعيار الجزائري للتدقيق رقم 300 الموسوم بتخطيط تدقيق الكشوفات المالية -دراسة عينة من محافظي الحسابات والخبراء المحاسبين بالجزائر العاصمة وبومرداس خلال سنة 2020 -- 2 586 دور استراتيجيات الترويج السياحي في ترقية القطاع السياحي الجزائري 2 280 سياسة الاجور ودورها في المحافظة على الموارد البشرية حالة نظام الاجور لشركة سوناطراك – نشاط المنبع. 2 107 واقع الخدمات الصحية في الجزائر بين الانجازات و الصعوبات 2 074 الخدمات الالكترونية في ضوء تطبيق الأدارة الالكترونية: دراسة تقيمية للخدمات الالكترونية بموقع وزارة الداخلية و الجماعات المحلية 1 869 الترويج السياحي كأسلوب لترقية القطاع السياحي في الجزائر 1 501 عصرنة نظام المحاسبة العمومية في الجزائر وفق معايير المحاسبة الدولية للقطاع العام(ipsas) : الجهود والتحديات 1 480 التمويل غير التقليدي كآلية لتغطية عجز الميزانية العمومية 1 466 أثر تطبيق المحاسبة الإبداعية على القوائم المالية