مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 11, Numéro 4, Pages 173-188
2021-07-29
الكاتب : بن البار موسى . فودي محمد الامين .
تسعى هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الزبائني في تحسين الميزة التنافسية لمتعاملي الهاتف النقال بالمسيلة، إلى جانب درجة اهتمامها برأس المال العلائقي والميزة التنافسية، و لذلك تم تناول المفاهيم الأساسية لمتغيرات الدراسة وأبعادها. تم الاعتماد على المنهج الوصفي والاستبيان كأداة أساسية لجمع المعلومات من طرف عينة تتكون 47 إداريا من كل متعامل ينشط في سوق الهاتف النقال (موبيليس، أوريدو، جازي). حيث أكدت نتائج الدراسة على وجود اهتمام بكل من رأس المال الزبائني والميزة التنافسية بدرجة مقبولة، ووجود أثر معنوي لرأس المال الزبائني في تحسين الميزة التنافسية بالمتعاملين محل الدراسة. كلمات مفتاحية: رأس المال الزبائني، الميزة التنافسية، الهاتف النقال. تصنيفات JEL: J24,M31 Abstract : The objective of this study is to identify the impact of the capital of customer on the competitive advantage of the mobile phone users in M'sila, as well as the degree of interest in customer capital and competitive advantage. Therefore, the basic concepts of the variables and dimensions of the study were discussed. We used The descriptive approach, and the questionnaire was used as a basic tool for collecting information from a sample of 47 administrative entities selected randomly from each mobile market operator (Mobilis, Ooredoo and Djezzy ). The results of the study confirmed that there is interest in both the capital of the customer and the competitive advantage in an acceptable degree, and the significant effect of the capital of the customer in the competitive advantage of the individuals under the study Keywords: Customer Capital, Competitive Advantage, Mobile Phone Operators.. JEL classification codes: J24, M31 .
رأس المال الزبائني، ; الميزة التنافسية ; متعاملي الهاتف النقال ; Customer Capital ; Competitive Advantage
عماري سمير
.
ص 292-316.
ربيع أسماء
.
بختي ابراهيم
.
ص 7-20.
بن أودينة بوحفص
.
غنيع أحمد
.
ص 26-35.
بركان مامة
.
بوشنافة الصادق
.
ص 406-425.