مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة

(jeemr)journal of excellence for economics and management research

Description

مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة Journal of Excellence for Economics and Management Research (JEEMR) مجلة الامتياز لبحـوث الاقتصاد والادارة (JEEMR): مجلة علمية دولية متخصصة محكمة دورية، تصدر عن كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير،جامعة عمار ثليجي بالأغواط؛ الجمهورية الجزائرية تصدر منذ 2017، بشهري جوان وديسمبر؛ تمثل إضافة علمية، نظرية وفكرية في شتى مواضيع الاقتصاد والعلوم الادارية، تساهم في نشر الابحاث العلمية الاصيلة والمتخصصة لجميع الأكاديميين وأساتذة الجامعة الباحثين في المجالات الاقتصادية ومختلف العلوم ذات الصلة، مع الاهتمام بشكل خاص بما يتعلق بالدراسات التطبيقية والتحليلية بالاستناد إلى الموضوعية، والمستوى العلمي، والدقة، ودرجة التوثيق. وتسعى المجلة إلى العمل على تطوير وبلورة المعارف والدراسات في العلوم الاقتصادية والعلوم المرتبطة بها في مختلف أبعادها المحلية والدولية، على أساس الأصول العلمية والمنهجية المتعارف عليها، من خلال نشر إنتاجهم العلمي الذي يتصف بالأصالة والجدية، مع الالتزام بأخلاقيات البحث العلمي. كما تسعى المجلة لأن توجد لنفسها مكانا بين الدوريات والمجلات المتخصصة، لتسهم بفضل جهود الاساتذة والباحثين بأبحاثهم وأفكارهم واقتراحاتهم البناءة والمفيدة، من داخل الوطن وخارجه كمساهمين في الابحاث العلمية او كمستشارين لتقويم جودة وأصالة الابحاث العلمية. Journal of Excellence for Economics and Management Research (JEEMR) International specialized Refereed scientific journal The Faculty of economics, Commercial and sciences management University of Laghouat Amar Tledji- Algeria JEEMR Journal of Excellence for Economic and Management Research (JEEMR) is a specialized international scientific journal issued by the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences. the University of Laghouat, Algeria, Issued since 2017 . It is a scientific theoretical and intellectual addition to various subjects of economics and administrative sciences. It contributes to the dissemination of original and specialized scientific researches to all academics and university professors. In economic and other related sciences, with special attention to applied and analytical studies based on objectivity, scientific level, accuracy and degree of documentation. The magazine seeks to develop knowledge and studies in the economic sciences and other related sciences in its various local and international dimensions, based on the scientific and methodological principles recognized by spreading their scientific production, which is original and serious, while adhering to the ethics of scientific research. The magazine also seeks to create a place for itself among the periodicals and specialized journals, to contribute thanks to the efforts of professors and researchers with their research and ideas and suggestions constructive and useful, From inside and outside the countryas contributors to scientific research or as advisers to assess the quality and authenticity of scientific research.

2

Volumes

4

Numéros

64

Articles


Le dispositif de la CNAC à la loupe

Himrane Mohammed, 

Résumé: L’Algérie a engagé plusieurs démarches en vue de promouvoir la création d’entreprises et lutter contre le chômage. Le fléau de chômage touche encore de plein fouet la plus importante tranche d’âge, à savoir les jeunes diplômés, qu’ils soient issus de la formation professionnelle ou de l’université. A cet effet, l’action des pouvoirs publics s’est traduite par la mise en place de plusieurs dispositifs d’aide à la création d’entreprises. A ce stade, dans la présente étude qui se présente comme une évaluation du dispositif de la CNAC, nous avons essayé d’analyser sa participation à la création d’entreprises et à la lutte contre le chômage. Pour ce faire, nous avons choisi une méthode analytique, et il en ressort que le dispositif participe d’une manière significative à la création des entreprises par rapport au total des créations d’entreprises en Algérie. Toutefois, la qualité des entreprises créées notamment celles qui représentent un potentiel d’emploi élevé restent insuffisante.

Mots clés: CNAC ; création d’entreprises ; emploi ; chômage.


أثر تقلبات أسعار الأسهم على عوائد الاستثمار في السوق المالي القطري

عمر حميدات,  حياة قرساس,  بن علية بن عيسى, 

الملخص: يهتم المستثمرين بالتغيرات التي تصيب أسعار الأسهم، ومختلف العوامل والأسباب التي تؤثر عليها، باعتبار سعر السهم في السوق المالي مؤشر هام على قيمة المؤسسة وعلى وضعيتها المالية، كما يمكن أن يكون أداة رقابية على أداء المسير المالي، لذلك تهدف الدراسة إلى تحليل العلاقة بين العائد والمخاطرة في سوق قطر المالي وإظهار الأساليب الوقائية والعلاجية المتبعة من طرف السوق لمواجهة المشاكل التي تعيق تحقيق الأهداف المسطرة، وتوصلت الدراسة إلى درجة انفتاح السوق المالي القطري أدى إلى تأثرها بالوضعية الاقتصادية التي عرفها العالم في تلك الفترة المدروسة من الأزمة المالية العالمية والأزمة السياسية التي مست بعض الدول العربية وأزمة النفط التي كان لها أثرها على الدول العربية النفطية مما أثر ذلك على نتائج العائد في السوق المالي القطري. The Investors are interested in the changes that affect stock prices, In addition to the various factors and reasons that affect them, The stock price in the financial market is an important indicator of the value of the institution and its financial position. Then It can be a control for financial performance. The study aims to analyze the relation between return and risk in the Qatar financial market and to show us the preventive and remedial methods adopted by the market to confrontation the problems that hinder achieving the established objectives, The study reached the degree of openness of the Qatar financial market which led to its impact on the economic situation experienced by the world during in that period of the crisis Global financial and political crisis that touched some of the Arab countries and the oil crisis which had its impact on the Arab oil-producing countries, which impact on revenue results in the financial market of Qatar

الكلمات المفتاحية: سوق مالي ; أسعار الأسهم ; عائد ; مخاطرة ; استثمار



Les dix aticles les plus téléchargés

105 تبني الممارسات التسويقية في التوزيع كبير الحجم نموذجا للتوجه الحديث لتجارة التجزئة – حالة الجزائرThe adoption of marketing practices in large distribution, as a model of modern Retail trade orientation - the case of Algeria 82 دراسة قدرة مؤشرات الأداء المالي التقليدية والحديثة في تفسير عوائد الأسهم "دراسة حالة الشركات المدرجة في بورصة قطر للفترة (2010-2015)" Studying the ability of conventional and modern financial performance indicators to interpret stock returns "Case Study of Companies Listed on the Qatar Exchange for the Period (2010-2015)" 76 Evaluation of corporate governance practices in Algerian small and medium sized enterprises: case of an industry SME in Chlef تقييم ممارسات حوكمة الشركات في المؤسسات الجزائرية الصغيرة والمتوسطة: حالة الصناعة الصغيرة والمتوسطة في الشلف. 65 تكنولوجيا المعلومات وأثرها على إدارة المعرفة بالجامعات الجزائرية: دراسة حالة كلية الاقتصاد بجامعة محمد خيضر بولاية بسكرة-الجزائر- 63 الجريمة الالكترونية وآليات التصدي لها. 62 المقاربة النظرية لتسويق الموارد البشرية Theoretical approach in marketing human resources 60 إشكالية تطبيق محاسبة القيمة العادلة في البيئة المحاسبية الجزائرية على ضوء معايير المحاسبة الدولية والنظام المحاسبي المالي: دراسة ميدانية لعينة من الأكاديميتن والمهنيتن المحاسبتن الجزائريتن. 55 الالتزام التنظيمي كمتغير وسيط في العلاقة بين الثقافة التنظيمية وسلوك العمل المنحرف في المستشفيات العمومية لمدينة المسيلة. Organizational Commitment as a Mediating Variable between Organizational Culture and Counterproductive Work Behavior in the hospitals of the city M'sila. 49 دور إدارة المواهب في تميز منظمات الأعمال. 48 الإدارة السليمة لمخاطر السيولة البنكية: بالإشارة لحالة النظام البنكي الجزائري. Proper management of bank liquidity risks- With reference to the state of the Algerian banking system-