La Revue des Sciences Commerciales
Volume 20, Numéro 1, Pages 260-280
2021-06-07

The Importance Of Electronic Management And Its Role In Evaluating The Activity Of The Effectiveness Of Human Resources Management. Case Study Of Algeria Telecom (ooredoo)

Authors : Bouklia Mohamed . Chikhi Khedidja . Bouarioua Rabia .

Abstract

Abstract: This current study aimed to test the dimensions of electronic management in evaluating the effectiveness of human resource management activity through the use of the questionnaire as a tool to collect data on its variables, as it was distributed to a sample of senior management and middle management in the Algeria Telecom Corporation (Ooredoo) and the statistical analysis program SPSS was used to analyze Data and test the validity of the study hypotheses. As the study concluded that the use of electronic management works to reduce costs and regulate work procedures by overcoming problems that reduce the level of performance and reduce rates of administrative errors and works to improve internal and external communications and increase the efficiency and effectiveness of operations through the availability of the necessary financial capabilities For the application of electronic management, this will be reflected in the necessary financial support allocated for the purchase and maintenance of electronic devices and programs to a large degree, as the use of electronic management works to speed the completion of work and with great accuracy while saving time and effort and increasing the efficiency of workers, which Lead to the lifting of labor productivity in the Algerian Telecom Corporation. ملخص: هدفت هذه الدراسة الحالية إلى اختبار أبعاد للإدارة الإلكترونية في تقيم فعالية نشاط إدارة الموارد البشرية وذلك من خلال استخدام الاستبيان كأداة لجمع بيانات عن متغيراتها، إذ تم توزيعه على عينة من الإدارة العليا والإدارة الوسطي في مؤسسة اتصالات الجزائر وتما استخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSSلتحليل البيانات واختبار مدى صحة فرضيات الدراسة. حيث خلصت الدراسة ان استخدام الإدارة الالكترونية يعمل على تقليل التكاليف وتنظيم إجراءات العمل من خلال التغلب على المشاكل التي تخفض من مستوى الأداء وتقليل معدلات الأخطاء الإدارية ويعمل على تحسين الاتصالات الداخلية والخارجية وزيادة كفاءة وفاعلية العمليات من خلال توفر الإمكانات المالية اللازمة لتطبيق الإدارة الالكترونية، سينعكس ذلك على الدعم المالي اللازم والمخصص لشراء وصيانة الأجهزة والبرامج الالكترونية بدرجة كبيرة، كما إن استخدام الإدارة الالكترونية يعمل على سرعة انجاز العمل وبدقة كبيرة مع توفير وقت وجهد وزيادة كفاءة العاملين مما يؤدي إلى رفع إنتاجية العمل في مؤسسة اتصالات الجزائرية.

Keywords

Keywords : electronic management, the importance of electronic management, evaluate the activity of human resource management effectiveness. ; الكلمات المفتاحية : الإدارة الإلكترونية، أهمية الإدارة الإلكترونية، تقيم فعالية نشاط إدارة الموارد البشرية.