La Revue des Sciences Commerciales

مجلة العلوم التجارية

Description

La Revue des Sciences Commerciales est une revue semestrielle, a comité de lecture, publiée par l’Ecole des Hautes Etudes Commerciales EHEC depuis 2002. Elle représente un moyen de communication et d’interaction entre les membres de la communauté universitaire et les différents acteurs de la société, de l’entreprise et de l’économie. Son ambition est de soutenir la réflexion et le débat sur toutes les questions de recherche d’intérêt dans le domaine des Sciences Commerciales, Economiques et de Gestion. Dans cette perspective, elle privilège les contributions originales, innovantes, qui reflètent les avancées scientifiques récentes dans le cadre des recherches conceptuelles et empiriques ; rédigés en Arabe, en Français ou en Anglais. La revue est en version électronique et en papier. Tous les articles sont accessibles et téléchargeables gratuitement sur la Plate forme ASJP, sans frais de publication pour les auteurs.

17

Volumes

33

Numéros

329

Articles


الإلتزام بأخلاقيات التسويق كألية لترسيخ أبعاد المسؤولية الإجتماعية في المؤسسة الجزائرية (دراسة على عينة من المستهلكين)

مصطفى يونسي, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أبعاد أخلاقيات التسويق في المؤسسات الجزائرية للصناعات الغذائية ومدى تأثيرها على تحقيق المسؤولية الاجتماعية، فبرغم من المزايا والمنافع التي تقدمها الأنشطة التسويقية للمستهلك ومساعدته على اختيار المنتجات التي تشبع رغباته وحاجاته، إلا أن بعض من المؤسسات استغلت تلك الأنشطة لتحقيق مصالحها على حساب مصلحة المستهلك بشكل يتعارض مع مفهوم أخلاقيات التسويق والمسؤولية الاجتماعية. ولدراسة العلاقة بين المتغير التابع المتمثل في أخلاقيات التسويق من خلال أبعاد (الالتزام تجاه الزبائن، الالتزام تجاه المجتمع، الالتزام تجاه القيم الثقافية) والمتغير المستقل المتمثل في المسؤولية الاجتماعية استخدمنا أداة الإستبانة الموجهة لمجموعة من المستهلكين لمعرفة اتجاهاتهم حول موضوع أخلاقيات التسويق والمسؤولية الاجتماعية، وقد خلصت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين المتغير التابع المتمثل في أخلاقيات التسويق والمسؤولية الاجتماعية. الكلمات الدالة: أخلاقيات التسويق، المسؤولية الاجتماعية . Summary This study aims to identify the dimensions of marketing ethics in the Algerian food industries, And their impact on the achievement of social responsibility. In spite of the advantages and benefits provided by the marketing activities of the consumer and help him to choose products that satisfy his desires and needs, However, some of the institutions exploited these activities to achieve their interests at the expense of consumer interest in a manner contrary to the concept of marketing ethics and social responsibility. In order to study the relationship between the dependent variable of marketing ethics through dimensions (commitment to customers, commitment to society, commitment to cultural values) and the independent variable of social responsibility, we used the questionnaire directed to a group of consumers to learn their attitudes on the subject of marketing ethics and social responsibility in Algerian institutions for food industrial. The study concluded that there is a statistically significant effect between the dependent variable of marketing ethics and social responsibility. Keywords: marketing ethics, social responsibility.

الكلمات المفتاحية: أخلاقيات التسويق/ المسؤولية الإجتماعية


DEBATING THE ALGERIAN ECONOMIC CASE AND FOREIGN MARKETS ENTRY

أماني بن فارس,  عمر حمزة زواوي, 

Résumé: This study debates the present economic case of Algeria, which is characterized, for the point of view of our research, by several phenomenon like the Dutch disease and rentierism...that aggravate the industrial performance and increase the oil dependency of the state’s revenues, especially hydrocarbon exports that represent the highest percentage of total export to foreign markets. The other part of this research paper involves the foreign markets entry concept, and the latest statistics of exports and imports. Besides a bunch statistical details and facts about Algeria’s international suppliers and clients. In order to deduct the main weaknesses and strengths concerning the international trade, and the major improvements that could be taken into consideration; by the Algerian manufacturers and government; to gain access to international markets, reduce oil dependency and boost the economic performance.

Mots clés: the Algerian economic case ; foreign market entry ; oil dependency