المجلة الدولية للاداء الاقتصادي


Description

International journal of economic performance IJEP is an international, specialised scientific journal,peer reviewed, published on semester- terms, with the following major features and characteristics: The journal has neither a profit- making nor a political purpose, The research laboratory on economic performances of companies at Boumerdes university –Algeria, is the official institutional body managing the IJEP journal. Since its first edition in 2018, without any interruption, IJEP has always been open to any scientific research contribution. Any received scientific paper will be published after being evaluated and appraised by peers. Major objectives of IJEP journal is aiming to be a scientific space for many scientific contributions, such as exposed reports, articles and new books in Management, economics and commerce. In order to increase knowledge development, our journal IJEP offers large opportunities for participants and researchers to communicate and exchange critics, points of views and findings on economic performances. It gives them further chances to develop and diffuse their Knowledge via the publication of applied and theoretical research on local and international economic performances, as long as evaluated of being original, modern and scientifically elaborated. The journal targets all researchers in any research body: laboratories, universities, government bodies who are either publishing on electronic or paper version and in any of these three languages: English, Arabic or French. Copyright Notice: IJEP operates under the Creative Commons Licence CC-BY-NC. This allows for the reproduction of articles, free of charge, for non-commercial use only and with the appropriate citation information.

Annonce

بخصوص التقديم للمجلد 04 العدد 02 ديسمبر2021 Regarding the Submission of Volume 04 Issue 02 December 2021


                Invited Call for papers

:Volume 04 Issue 02, December, 2021 

Research article submission period from September 20, 2021 to September 30, 2021

 

دعوة إلى النشر

المجلد 04 العدد 02 ، ديسمبر 2021:

فترة تقديم الأوراق البحثية من 20 سبتمبر2021 إلى 30 سبتمبر2021

ملاحظة هامة : أثناء إدخال المعلومات على المنصة وإلحاق ملف الورقة البحثية على صفحة المجلة

  1. يجب إدخال اللقب والإسم بالحروف اللاتينية فقط 
  2. يجب كتابة إسم المؤسسة والبلد بالإنجليزية فقط
  3. يجب وضع عنوان الورقة البحثية باللغة الإنجليزية فقط مهما كانت لغة المقال
  4. الإكتفاء بوضع الملخص باللغة الإنجليزية فقط مهما كانت لغة المقال

 

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.

01-09-2021


4

Volumes

7

Numéros

94

Articles


دور الوكالة الوطنية لتسيير القرض المصغر في اندماج الشباب اجتماعيا

أقناروس محمد لمين,  احمدوش بيلال, 

الملخص: إن مسألة اندماج الشباب اجتماعيا في مفهومها السوسيولوجي ضمن السياق الاجتماعي العام تفهم من خلال تلبية مطالبه وحاجاته الثقافية ,و المهنية والقيمية والتي تشكل الهم الشاغل لكل الأنظمة الاجتماعية و للشباب نفسه, وإن فشل هذه الأنظمة في إيجاد الحلول الملائمة لتلك المشاكل جعل من الشباب أن يصبحوا مستبعدين يستهلكون مشاكلهم و يراكمونها وقودا قابلا للاشتعال في أي لحظة, وعليه فإن أزمة الشباب في التحليل النهائي هي أزمة مجتمع في مختلف أبعادها ودلالاتها السوسيولوجية.

الكلمات المفتاحية: القرض المصغر ; اندماج الشباب ; التنمية الاجتماعية ; الوكالة الوطنية لتسيير القرض المصغر


دور المسؤولية الإجتماعية للشركات في تحسين القدرات التنافسية لمجمع صيدال

قمري إكرام,  قريشي العيد, 

الملخص: تسعى هذه الورقة البحثية لإلقاء الضوء على المسؤولية الإجتماعية للشركات ودورها في تحسين القدرات التنافسية لمجمع صيدال، ومن أجل تحقيق الهدف من الدراسة تم الإعتماد على كل من المنهج الوصفي والتحليلي في معالجــة مختلف جوانب الموضوع. وكشفت النتائج المتوصل إليها عن الدور الذي تلعبه المسؤولية الإجتماعية في تحسين القدرات التنافسية لمجمع صيدال، من خلال تحسين العلاقة مع أصحاب المصالح، وكذا تحسين سمعتها وإكسابها مزايا تعزز قدراتها التنافسية في السوق. This research paper seeks to identify the role of corporate social responsibility in improving Saidal’s competitiveness. Accordingly, a descriptive and analytical approach was included to address the various aspects of the topic. The results revealed that corporate social responsibility plays a big role in improving the relationship between Saidal and its stakeholders, as well as improving its reputation and giving it advantages that enhance its competitiveness in the market.

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الإجتماعية للشركات ; القدرات التنافسية ; مجمع صيدال ; Corporate Social Responsibility ; Competitiveness ; Saidal Group


المسؤولية الاجتماعية للمؤسسة"خلفيتها النظرية،استراتيجياتها،تحديات تنفيذها"

بوالصوف مريم, 

الملخص: يسعى هذا البحث إلى التعرف على المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات وتطورها التاريخي، والوقوف على أبعادها ومجالات تطبيقها بالإضافة إلى تحديد مختلف استراتيجياتها باعتبار أن المسؤولية الاجتماعية جزء من الخطة الإستراتيجية الشاملة للمؤسسة. والتي تساهم في تحسين صورتها وتكوين الاتجاهات الايجابية نحوها. This research seeks to identify the corporate social responsibility and their historical development. in addition to identifying its various strategies as social resposibility is part of the overall strategic plan of the institution, wich contributes to improving its image and forming positive trends towards it.

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية، الصورة الذهنية ، المبادرات الطوعية، المؤسسة. ; social responsibility, mental image, voluntary initiatives, institution.


La communication interne dans la démarche responsabilité sociétale des entreprises Algériennes Internal communication in the social responsibility approach of Algerian companies

لوزاني حسيبة,  عدمان مريزق,  برزيقة امينة, 

Résumé: La présente recherche se focalise sur la communication interne dans un échantillon d'entreprises en Algérie, qui représente locomotif des entreprises Algériennes en matière de la RSE. Après avoir envisagé le rôle qui occupe la communication interne dans la démarche RSE (responsabilité sociétale des entreprises) de ces entreprises. Cette communication souligne finalement le rôle de la communication interne est primordiale pour promouvoir une démarche RSE auprès de l'ensemble des salariés, afin de les mobiliser et encourager leurs talents. This research focuses on internal communication in a sample of companies in Algeria, which represents the locomotive of Algerian companies in terms of CSR (Corporate Social Responsibility). After considering the role that internal communication plays in the CSR approach of these companies. This communication finally underlines the role of internal communication is essential to promote a CSR approach among all employees, in order to mobilize them and encourage their talents.

Mots clés: communication interne ; responsabilité sociétale des entreprises(RSE), ; Entreprise responsable ; entreprise Algérienne


La responsabilité sociale d’une PME en Algérie, cas de la politique qualité et environnementale de l’entreprise nationale des industries de l’électroménager (ENIEM)

لسبر مولود, 

Résumé: La Responsabilité Sociale (RSE) est considérée un moyen de pilotage des actions entreprises au service du développement durable, et faire face aux besoins des générations présentes et futures. Pour cela, les entreprises adoptent le principe de précaution et de solidarité entre les générations et les territoires. La protection et le bien-être des consommateurs sont des questions d’une grande envergure qui sont intégrées dans les pratiques sociales des entreprises, avec engagement aux objectifs par le billet de la politique qualité et environnementale. En analysant les données annuelles de 2012 à 2017, nous constatons que l’ENIEM par le billet de sa politique constitue une amélioration continue en termes de qualité et conformité de ses produits qui assure une large satisfaction et protection du consommateur, aussi elle contribue à la préservation de l’environnement en termes de pollution et génération des déchets industriels dangereux. En termes de résultats l’observation montre que les indicateurs de mesure sont nettement positifs, ce qui inscrit l’entreprise dans la démarche d’amélioration continue.

Mots clés: RSE, développement durable, pratiques sociales, politique qualité et environnementale


أثر بعض العوامل (الاقتصادية والاجتماعية) في الانفاق الاستهلاكي ((دراسة تحليلية على عينة عشوائية من أسر مدينة دهوك 2019))

الارتوشي جاسم احمد سلو,  المزوري زيمان عبدالحميد موسى, 

الملخص: تعد دراسة سلوك المستهلك مجال واسع ومعقد الى حد كبير، كما أنها احد الموضوعات الهامة لمعرفة تطلعات ورغبات المستهلكين وعاداته وتقاليده في الشراء ودوافع الشراء لديه ولا يخفى ما تلعبه دراسات الإنفاق الاستهلاكي من أهمية بالغة في رصد وتحليل سلوك المستهلك - من خلال بيان العوامل المؤثرة فيه وخاصة العوامل الاقتصادية والاجتماعية- في سعيه لإشباع حاجاته المختلفة من السلع والخدمات. وبما أن الاسرة تعد أحد المجموعات الهامة المؤثرة على سلوك المستهلك، ويختلف هذا التأثير على السلوك الاستهلاكي للفرد استناداً الى تكوين الاسرة ومدة وجودها والطبقة الاجتماعية التي تنتمي اليها والظروف الاقتصادية التي تعيشها، ولاشك في أن للعوامل (الاقتصادية والاجتماعية) تأثير مختلف من شريحة لأخرى، لذا فان أهمية البحث تكمن في أهمية العوامل المذكورة في التأثير على الانفاق الاستهلاكي لأسر عينة البحث على مجمل البنود الأساسية للسلع والخدمات. فضلاً عن أن أهمية البحث تكمن في الاساس الى قصور مثل هذه الأبحاث الخاصة بمدينة دهوك بمختلف شرائحه. وفي الاخير توصل البحث الى عدد من الاستنتاجات والمقترحات تم عرضها في نهاية البحث لعل من أهم الاستنتاجات أن الإنفاق الاستهلاكي لأسر عينة البحث يتزايد بتزايد فئات الدخل، وكما أنه يزيد بارتفاع مستوى تعليم رب الأسرة، وبازدياد عدد أفراد الاسرة، وأتضح أنه كلما زاد عدد الأسر الذين يسكنون في مساكن بالإيجار كلما زاد انفاقهم الاستهلاكي الشهري، أما أهم المقترحات فتتمثل في اجراء مزيد من الدراسات المشابهة للدراسة الحالية بحيث تستهدف قطاعات معينة ومناطق ومدن اخرى من جهة ، وأخذ متغيرات أخرى فضلاً عن تلك المستخدمة في البحث حتى يتسنى معرفة تأثيرها في الانفاق الاستهلاكي للأسر.

الكلمات المفتاحية: المستهلك ; الدخل ; دهوك ; الاستهلاك الشهري


دور العلامة التجارية في حماية المستهلك

بن عياد جليلة, 

الملخص: الملخص : ان التقدم التكنولوجي الهائل الذي يشهده العصر الذي نعيشه أدى إلى ازدحام الاسواق بأشكال عديدة ومتنوعة من المنتجات، وقد واكب هذا التطور في أساليب الانتاج زيادة في حجم المخاطر التي يتعرض لها المستهلكون. لذلك سنقوم من خلال هذه الورقة البحثية بدراسة آليات حماية المستهلك عن طريق العلامة. الكلمات المفتاحية : العلامة، المستهلك، التقليد، اتفاقية باريس. تصنيف JEL: O34 – O31 Abstract: The tremendous technological progress in the era in which we live has led to the crowding of markets with many and varied forms of products. This development in production methods has been accompanied by an increase in the volume of risks to which consumers are exposed. Therefore, through this research paper, we will study the mechanisms of consumer protection through the mark. Key words : Mark, Consumer, Tradition, Paris Agreement. JEL Classification Codes :O31- O34

الكلمات المفتاحية: العلامة ; المستهلك ; التقليد ; اتفاقية باريس


Assessing corporate social responsibility implementation in the Algerian enterprises: consumer’s perception.

معامير صفاء,  درغوم محفوظ, 

Résumé: The aim of this paper is to assess the degree of application of corporate social responsibility activities in the Algerian enterprises. Therefore, we conducted a questionnaire with 384 consumers. The results revealed that the Algerian enterprises do not almost apply the CSR activities related to the consumer mentioned in ISO26000. Moreover, the dissatisfaction of the consumer of the products and services quality provided by the Algerian enterprises is related to the non-application of CSR.

Mots clés: CSR ; ISO26000 ; Algerian consumer ; Algerian enterprises


دور كفاءة الأسواق المالية الإسلامية ومدى تكاملها مع الأسواق التقليدية في اتخاذ قرار الاستثمار، دراسة حالة ماليزيا

بن فر يحة حسام, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد الفرص الاستثمارية المتاحة في بورصة ماليزيا من خلال اختبار كفاءة السوق المالي الإسلامي و التقليدي عند مستوى ضعيف، و من خلال دراسة درجة التكامل فيما بينها للفترة الممتدة من 2017 إلى غاية 2018. حيث خلصت الدراسة إلى كفاءة المؤشرات المدروسة عند المستوى الضعيف وأنه لايمكن للمستثمرين تحقيق مكاسب غير عادية بالاستفادة من البيانات التاريخية، كما أظهرت النتائج أن جميع المؤشرات المدروسة متكاملة فقط على المدى القصير و بالتالي وجود فرص للتنويع الاستثماري على المدى الطويل.

الكلمات المفتاحية: كفاءة الأسواق ; المؤشرات الإسلامية ; اختبار الاستقرارية ; اختبار التكامل


Le marketing territorial participatif : approche synthétisée d’une participation citoyenne aux projets de développement local Cas : Communes de la wilaya de Tizi Ouzou

بن بريكة غالم,  قيدوش فوزي, 

Résumé: A travers notre présente recherche, nous allons tenter de connaitre si nos communes recourent à une gouvernance territoriale qui encourage la démocratie participative, le but est de comprendre les méthodes et les stratégies mises en place pour qu’une relation gagnant-gagnant soit instaurée entre administration et administrés, une étude qualitative de dix communes de la wilaya de Tizi Ouzou, a été réalisée par le biais d’un guide d’entretien semi directif, qui nous a permet de conclure qu’une contribution citoyenne est en effet réalisable.

Mots clés: Marketing Territorial ; Gouvernance Territoriale ; Démocratie Participative ; Programme CAPDEL


التمويل الأصغر ودوره في دعم التشغيل في الجزائر في ظل جائحة كورونا كوفيد-19 وآفاق تطويره-دراسة تقييمية لتجربة الوكالة الوطنية لتسيير القرض المصغر في الجزائر-

صيفاوي حكيمة,  عولمي بسمة, 

الملخص: تهدف الدراسة لإبراز دور التمويل الأصغر كآلية حديثة لدعم التشغيل في الجزائر ، من خلال دراسة و تقييم الوكالة الوطنية لتسيير القرض المصغر في الجزائر ،وتحديد دورها في توفير مناصب الشغل، مع الإشارة إلى جهود الوكالة في مكافحة جائحة كورونا، من خلال دعمها للمشاريع الخاصة بذلك، وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي، حيث استطاع القرض المصغر أن يرفع في معدل الشغل. Abstract: The study aims to highlight the role of microfinance as a modern mechanism to support employment in Algeria, by studying and evaluating the National Agency for the Management of Microcredit in Algeria, and defining its role in providing job positions, with reference to the agency's efforts in combating the Corona pandemic, through its support for projects related to this, By relying on the descriptive approach, the microcredit was able to raise the employment rate.

الكلمات المفتاحية: التمويل المصغر؛القروض المصغرة؛التشغيل؛الوكالةالوطنيةلتسييرالقرض المصغر.


The importance of developing foreign trade to achieve economic growth in Algeria during the period (1991-2017) using the ARDL model

بوقليع نوال, 

Résumé: This study aims to identify the foreign trade and its impact on economic growth in Algeria for the period (1991-2017). The results indicate that there is a positive relationship between exports and economic growth. Thus, the result of study recommends the need to encourage and develop the non-oil sectors, as it is exposed to risk due to the volatility of their prices. Therefore, it calls for the elimination of the unilateral sector . Cette étude vise à identifier le commerce extérieur et son impact sur la croissance économique en Algérie pour la période (1991-2017). Les résultats indiquent qu'il existe une relation positive entre les exportations et la croissance économique. Ainsi, le résultat de l'étude recommande la nécessité d'encourager et de développer les secteurs non pétroliers, car ils sont exposés au risque en raison de la volatilité de leurs prix. Par conséquent, il appelle à l'élimination du secteur unilatéral.

Mots clés: Foreign trade ; Trade balance ; Gross Domestic Product ; Model ARDL.


La stratégie de communication digitale sur les réseaux sociaux

Hadibi Sofia,  Berkani Samir,  Fechit Hamid, 

Résumé: La présente recherche consiste à analyser l’utilisation de la stratégie de communication digitale sur les réseaux sociaux. Pour cela nous avons étudié le cas de l’agence de tourisme et de voyage en ligne Nreservi.com. Les résultats ont démontrés que l’agence adopte une stratégie de communication digitale sur les réseaux et que Facebook est le réseau social le plus utilisé.

Mots clés: communication digitale ; réseaux sociaux ; Agence de voyage en ligne ; e-tourisme


Using Bayesian approach to study robustness of classes of priors for homogeneous and nonhomogeneous Poison processes.

طالبي فتيحة, 

Résumé: A Non-Homogeneous process is a process with rate parameter (t) such that this rate is a function of time. Bayesians are interested in robustness with respect to changes in prior distributions/sampling models/loss functions. In This work, we focused on replacing a single prior distribution by a class of priors of the parameters of a given Poisson processes, and developing methods of computing the range of the ensuing answers as the prior varied over the class. This approach, called “global robustness”.

Mots clés: Bayesian Robustness ; Nonhomogeneous Poisson processes ; Prior Robustness ; Global Sensitivity ; Local Sensitivity



Les 10 articles les plus téléchargés