مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 10, Numéro 1, Pages 399-418
2021-03-28

اتجاه طلبة علم النفس نحو مقياس علم النفس الفز يولوجي وعلاقته بالتحصيل الدراسي

الكاتب : قنون خميسة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين اتجاه الطلبة نحو مقياس علم النفس الفسيولوجي والتحصيل الدراسي، وقد أجريت على عينة قوامها 60 طالب بقسم علم النفس، طبق عليهم استبيان خاص بالاتجاه نحو مقياس علم النفس الفزيولوجي، وأخذت علاماتهم في الاختبار في المقياس السابق كمؤشر على التحصيل الدراسي، وقد أظهرت النتائج وجود ارتباط موجب بين الاتجاه نحو مقياس علم النفس الفسيولوجي والتحصيل الدراسي مع غياب الفروق حسب الجنس في المتغيرين السابقين، كما أظهرت وجود فروق تعزى لمتغير الاختصاص (أدبي، علمي) في كلا المتغيرين This study aimed to find out the relationship between students ’attitudes towards the psychophysiology course and academic achievement. It was conducted on a sample of 60 students in the Department of Psychology, who applied a questionnaire for the trend towards the Psychophysiology course, and their scores were taken on the test in the previous scale as an indicator of academic achievement. , The results showed a positive correlation between the trend towards of psychophysiology and academic achievement, with the absence of differences according to sex in the two previous variables, and also showed the existence of differences attributed to the variable of specialization (literary,scientific) in both variables.

الكلمات المفتاحية

الاتجاه نحو مقياس علم النفس الفسيولوجي، التحصيل الدراسي، طلبة علم النفس