المدونة
Volume 7, Numéro 1, Pages 117-136
2020-06-30

سيمفونية الهايكو وقصيدة اللوحة -مقاربة جمالية تأويلية-

الكاتب : بوادي سميرة . مرزق هداية .

الملخص

الملخص: تشكل الصورة الفضاء البصري المتماهي مع الكتابة، المنبعثة من رؤية متعددة تعمل على مساندة النص/ الهايكو، كشفا عن بعض أشكاله ودلالاته التي يوحي بها، في تفاعلية بين الحضور للنص المرئي والصورة/اللوحة في القصيدة التشكيلية، دمجا للصورة مع لغة، في تزاوجية وتفاعلية تنتج النص الجديد، القادر على العصيان النابع من عدم القبول بالراهن، إحداثا لخلخة في التلقي وفتح المجال لدخول عوالم التجريب، باحتفالية بين النص المكتوب والحضور المرئي له، من خلال اللوحة بتشكيل فني جمالي تغزوه الألوان، والأشكال، والحركات التي تتماوج مع تموجية الألوان، بلغة صامتة-فقط مرئية-تحاول بناء الحكاية السردية، التي تنسج الفضاء اللاحم بين النص والفضاء البصري المحاكي له. Abstract: The image forms the visual space identified with writing, emitted from a multiple vision that supports the text / haiku, revealing some of its forms and indications that it suggests, in an interactive between the presence of the visual text and the image / painting in the plastic poem, merging the image with language, in mating and interactivity that produces The new text, capable of disobedience stemming from the lack of acceptance of the present, creates a splash in the reception and opened the way for entering the worlds of experimentation, with a ceremonial between the written text and the visible presence of it, through the painting with an aesthetic artistic formation that is invaded by colors, shapes, and movements that flaunt the ripple of colors, in silent language Only visible The first narrative story building, which is woven into the broiler space between the text and visual space emulator for him.

الكلمات المفتاحية

سيمفونية، الهايكو، قصيدة اللوحة، مقاربة، جمالية تأويلية. ; Symphony , haiku, poem painting, approach, Aesthetic interpretation.