مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 15, Numéro 2, Pages 564-581
2023-12-05

تلقي النقد الجزائري المعاصر لقصيدة الهايكو -مقاربة تأويلية لنماذج مختارة-

الكاتب : بوغرارة أميرة . بومزبر الطاهر .

الملخص

شهد الشعر الجزائري تغيرا على مستوى شكله النسقي متأثرا بكل مجريات الحداثة, فتنوعت أشكال القصيدة تبعا لتنوع التجارب الشعرية واختلافها, فظهرت أجناس أدبية جديدة لم يألفها المتلقي العربي, كقصيدة الومضة والشعر الرقمي وشعر الهايكو؛ وهو إحدى ثمار التواصل الثقافي العربي الياباني ومنجز شعري يستقطب عددا كبيرا من الأقلام الشعرية في العالم العربي؛ لذلك حاولنا دراسة تلقي النقد الجزائري المعاصر لهذا الجديد الشعري لاستكشاف هويته وخصائصه من وجهة نقدية, من خلال مقاربة تأويلية لنماذج مختارة, وهذا للإجابة على التساؤل الذي يمثل إشكالية بحثنا, موجزا فيما يلي: هل استطاع النقد الجزائري المعاصر استيعاب قصيدة الهايكو ونظْم منجز شعري يوافقها؟ Algerian poetry witnessed a change in its systemic form, affected by all the currents of modernity. The forms of the poem varied according to the diversity of poetic experiences and their differences. New literary genres appeared that the Arab receiver was not familiar with, such as the flash poem, digital poetry, and haiku poetry. It is one of the fruits of Arab-Japanese cultural communication and a poetic achievement that attracts a large number of poetic pens in the Arab world. Therefore, we tried to study the reception of contemporary Algerian criticism of this poetic new type to explore its identity and characteristics from a critical point of view. Through an interpretive approach to selected models, and this is to answer the question that represents the problem of our research, summarized as follows: Was the contemporary Algerian criticism able to absorb the haiku poem and compose a poetic achievement that agrees with it?

الكلمات المفتاحية

الحداثة ; شعر الهايكو ; منجز شعري ; مقاربة تأويلية ; النقد الجزائري. ; modernity ; haiku poetry ; poetic performance ; interpretive approach ; Algerian criticism