دراسات
Volume 12, Numéro 2, Pages 106-120
2024-01-22

مسار الحركة النقديّة المسرحيّة في الجزائر

الكاتب : الصالح قسيس . رزيق بوعلام .

الملخص

تعد الكتابة النّقديّة جزءا مهما من الأدوات الإجرائيّة التي تعمل على كشف خبايا النّص، ففيها يتجسّد دور الناّقد في تشريح العمل الأدبيّ ووصفه وصفا دقيقا يحصى لما للعمل من ايجابيات وسلبيات، وفق منهج خاص يأخذ بعين الاعتبار جملة من الحقائق والمعطيات. وعلى هذا الأساس تأتي هذه الورقة البحثية طارحة إشكاليّة الكتابة النّقديّة المسرحيّة في الجزائر، وذلك بتتبع مسارها عبر فترات زمنيّة متسلسلة، اعتمادا على ما قدّمته المناهج النقديّة الحديثة من تصورات لتتبع الظاهرة الأدبيّة عبر مراحل تشكلها، وبخاصة المنهج التّاريخي، بهدف الكشف عن المؤثرات التي ساهمت في تشكيله و عن القيم الفنيّة والجمالية التي يزخر بها . Critical writing is an important part of the procedural tools that work to reveal the secrets of the text, in which the role of the critic is to embody the literary work and to describe it as an accurate description that counts both of positive and negative points of the work, according to a special approach that takes into account a number of facts and data. On this basis, this research paper comes up to pose the problem of theatrical critical writing in Algeria, by tracing its path through sequential time periods, basing on what offered the modern critical curricula as perceptions to trace the literary phenomenon through its stages of formation, especially the historical approach, with the aim of revealing the influences that contributed to its formation and its artistic and aesthetic value

الكلمات المفتاحية

مسرحية؛ مسرح ؛ مسار؛ نشأة؛ تطور؛ نقد