مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 9, Numéro 1, Pages 409-422

أخلقة الممارسة المهنية للإعلام الجديد

الكاتب : بشريف وهيبة .

الملخص

الكلمات المفتاحية: أخلاقيات المهنة، الإعلام الجديد، الصحافة الإلكترونية، التلفزيون الرقمي. حضي موضوع أخلاقيات المهنة الصحفية باهتمام واسع من قبل الباحثين في مجال الإعلام والاتصال من جهة، ومن قبل مزاولو المهنة الإعلامية من جهة أخرى، حيث دعا كل منهما إلى ضرورة تأطير المهنة الصحفية بأطر أخلاقية، تضمن حقوق الصحفيين العاملين في القطاع، و أيضا حق المواطن في معلومة صحيحة و ذو مصداقية، وتقف على الوجبات التي لابد على مزاول المهنة احترامها في أدائه لمهنته، و ذلك من خلال التقيد بمواثيق أخلاقيات المهنة و القانون الداخلي للمؤسسة الإعلامية، ومنه كفالة حق الجمهور في إعلام موضوعي، والمحافظة على نزاهة المهنة الإعلامية في الكفة الثانية. مع ظهور الإنترنت، و تلاقح تلك الوسيلة مع الإعلام، الذي نتج عنه ظهور الوسائل الإعلامية الالكترونية، التي طرحت من جديد، حتمية الضبط الأخلاقي، وهذا بوضع مواثيق لأخلاقيات المهنة الصحفية، تواكب وتضبط العاملين في تلك الوسائل. Summary The subject of ethics was given red carpet receptions press releases wide attention by researchers in the field of information and communication on the one hand, and before مزاولو media profession on the other hand, where each called for the need to contextualize the profession of journalist, ethical frameworks to ensure the rights of the journalists working in the private sector, and also the right of the citizen in the information is correct and credible, and stands on the snack that must be respected for practicing the profession in the performance of his career, and through the observance of adherence to the ethics and the domestic law of the media institution, including ensuring the right of the public to inform the objective, the preservation of the integrity of the media profession in the balance in the second. With the advent of the Internet, and the cross-pollination of that method with the media, which has resulted in the emergence of electronic media, raised again, the imperative of moral control, this is the elaboration of codes of ethics for the profession of journalist, keep pace with 143-147 Employees in those means. . Keywords: Ethics, new media, electronic media, digital television.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات المهنة، الإعلام الجديد، الصحافة الإلكترونية، التلفزيون الرقمي.