مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 15, Numéro 4, Pages 277-296
2024-03-31

The Impact Of Talk Shows Via France 24 In Arabic On The Voting Behavior Of The Academic Elite - The 2019 Presidential Election As A Model. A Field Study On A Sample Of Information And Communication Sciences And Political Science Professors At The University Of Algiers (3).

Authors : Amroun Hanene . Meziane Nadjia .

Abstract

This study aimed to reveal the impact of the degree of dependence of Algerian teachers on talk shows via France 24 in Arabic as sources of information on voting behavior during the presidential elections of December 2019, by a field study on a sample of professors of information and communication sciences, political science and international relations at the University of Algiers 3. During the period from February 22, 2019 to December 12, 2019. The study used the survey methodology and questionnaire tool to collect data from researchers. The researcher designed a questionnaire consisting of five axes and 45 questions and distributed it on paper and in electronic form to a planned sample of 310 individuals. The data were also processed using the SPSS version 21 statistical analysis package. The results of the study are as follows: There are statistically significant differences between Sample Study Personnel in their dependence on talk shows via France 24 in Arabic as sources of information on the 2019 presidential election. The impact of the use of talk shows via France 24 on the level of knowledge on the 2019 presidential election. There is no trace of dependence on France 24 talk-shows on forming trends towards the 2019 presidential election. The impact of using talk shows to get information about the act of voting during the 2019 presidencies. Cette étude visait à révéler l’impact du degré de dépendance des enseignants algériens aux talk-shows via France 24 en arabe comme sources d’information sur le comportement électoral lors des élections présidentielles de décembre 2019, par une étude de terrain sur un échantillon de professeurs de sciences de l’information et de la communication, de sciences politiques et de relations internationales à l’Université d’Alger 3. Pendant la période du 22 février 2019 au 12 décembre 2019. L’étude a utilisé la méthodologie de l’enquête et le questionnaire pour recueillir des données auprès des chercheurs. Le chercheur a conçu un questionnaire composé de cinq axes et de 45 questions et l’a distribué sur papier et sous forme électronique à un échantillon prévu de 310 personnes. Les données ont également été traitées à l’aide du progiciel d’analyse statistique SPSS version 21. Les résultats de l’étude sont les suivants : Il existe des différences statistiquement significatives entre les membres du personnel de l’étude échantillon dans leur dépendance aux talk-shows via France 24 en arabe comme sources d’information sur l’élection présidentielle de 2019. L’impact de l’utilisation des talk-shows via France 24 sur le niveau de connaissance sur l’élection présidentielle 2019. Il n’y a aucune trace de dépendance à l’égard de France 24 talk-shows sur la formation de tendances vers l’élection présidentielle de 2019. L’impact de l’utilisation de talk-shows pour obtenir des informations sur l’acte de vote lors des présidences 2019. هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر درجة اعتماد الأساتذة الجزائريين على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 بالعربية كمصادر للحصول على المعلومات على السلوك الانتخابي خلال الانتخابات الرئاسية ديسمبر 2019، من خلال دراسة ميدانية على عينة من أساتذة علوم الإعلام والاتصال والعلوم السياسية والعلاقات الدولية بجامعة الجزائر 3، خلال المجال الزماني الذي تم تحديده من 22 فيفري 2019 إلى غاية 12 ديسمبر 2019. اعتمد الدراسة على منهج المسح بالمعاينة، وأداة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين، حيث قامت الباحثة بتصميم استبيان مكون من خمسة محاور و45 سؤالا وتوزيعه ورقيا وإلكترونيا على عينة قصدية بلغ حجمها 310 مبحوث. كما تمت معالجة البيانات باستخدام حزمة التحليل الإحصائي SPSS الإصدار 21. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المبحوثين في درجة اعتمادهم على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 بالعربية كمصادر للحصول على المعلومات حول الانتخابات الرئاسية 2019. وجود أثر للاعتماد على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 على مستوى معرفة المبحوثين بالانتخابات الرئاسية 2019. لا يوجد أثر للاعتماد على البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 على تشكيل اتجاهات المبحوثين نحو الانتخابات الرئاسية 2019. وجود أثر للاعتماد على البرامج الحوارية في الحصول على المعلومات على الفعل التصويت للمبحوثين خلال رئاسيات 2019. لا توجد علاقة بين مستوى معرفة المبحوثين بالسياسية الإعلامية لقناة فرانس 24 بالعربية والسلوك الانتخابي خلال رئاسيات 2019. وجود علاقة بين الثقة في البرامج الحوارية عبر قناة فرانس 24 ودرجة الرضا عن السلوك الانتخابي خلال رئاسيات 2019.

Keywords

talk-shows ; Foreign Arabic-speaking television channels ; voting behavior ; France 24 in Arabic ; presidential elections December 2019