مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية

RAKMANA - Journal of media and communication studies

Description

Rakmana, Journal for Media and Communication Studies is a biannual scientific journal issued by the Department of Information Sciences of the Faculty of Information Sciences and Communication (Algiers University 03). Founded in April 2021, the first issue was published on July 1, 2021The magazine is concerned with publishing scientific research on media and communication phenomena exclusively in the digital environment, with the aim of keeping pace with them from a scientific standpoint, and also from a practical standpoint by providing consultations to bodies and organizations related to these phenomena.

The journal publishes research in Arabic, French, and especially English, in the electronic journalism fields , New media awareness, virtual public space, mass communication, new media, digital discourse analysis, digital communication semiology, digital marketing, and digital social and political communication.

All research published in the journal passes the expertise of at least two peer-reviewed professors, as the magazine includes in its staff expert professors in various media and communication specializations from Algeria and abroad, with experience and a prestigious scientific position. In their experience, they take into account the works originality in their novelty, timeliness, and in particular erudition terms.

The journal is directed to professors researchers, doctoral students, and those interested in scientific fields related to media and communication, including professionals, in Algeria and in all countries of the world. 

The journal’s staff chose for the issues to be essentially thematic, that is, to address one phenomenon in each issue with in-depth analysis and dealing with it from all sides. With the possibility of publishing other studies outside the topic of the issue.


4

Volumes

9

Numéros

90

Articles


مقاربة نقدية لظاهرة فوضى المفاهيم في حقل علوم الاعلام والاتصال في الفضاء العربي A critical approach to the phenomenon of conceptual chaos in the field of media and communication sciences in the Arab space

مهبالي حميد,  بن مقلة ريضا, 
2024-02-29

الملخص: ملخص: تتناول هذه الورقة البحثية ظاهرة فوضى المفاهيم وحالة الشواش الاصطلاحي في حقل علوم الاعلام والاتصال في الفضاء العربي، وهي لا شك ظاهرة تُشكل تحِديًّا كبيرًا وواضحًا أمام التطور الطبيعي لهذا الحقل الفتي الذي استطاع عن جدارة مسنودًا بالتطورات المتسارعة لتكنولوجيات الاتصال من أخذ مكانة مرموقة بين مختلف الحقول المعرفية والتخصصات العلمية في مختلف الدول والمجتمعات ، التي تتفاوت طبعًا في مدى حضور هذا الحقل ومستوى التقدم والتطور الذي بلغه ، ففي المنطقة العربية عموما والتي تعتبر الجغرافيا الجزائرية امتداد طبيعيا لها ، مازال هذا الحقل يسير بخطوات بطيئة ، نظرًا لوجود الكثير من العوائق والمطبات التي تعرقل وتحول دون أنْ يأخذ هذا الحقل مكانته الأساسية التي أصبحت ضرورية في ظل بروز وتخلق ظواهر اجتماعية ونفسية واقتصادية وسياسية ، ناتجة عن التطور التكنولوجي الهائل الذي جعل من التغير حتمية اجتماعية وطبيعية ، ويعد بتغيرات جذرية وعميقة وواسعة وبعيدة الأثر ، وصفها " جان بورديار " بالقيامة الثقافية. الكلمات المفتاحية : فوضى المفاهيم ، حقل الاعلام والاتصال ، الترجمة . Abstract: This research paper addresses the phenomenon of conceptual chaos and terminological confusion in the field of media and communication sciences in the Arab world. This phenomenon is undoubtedly a major and clear challenge to the natural development of this young field, which has deservedly, supported by the accelerating developments of communication technologies, taken a prestigious place among the various fields of knowledge and scientific specializations in different countries and societies. These societies vary, of course, in the extent of the presence of this field and the level of progress and development it has reached. In the Arab region in general, which considers Algerian geography a natural extension of it, this field is still moving at a slow pace, due to the existence of many obstacles and pitfalls that hinder and prevent this field from taking its essential place, which has become necessary in light of the emergence and creation of social, psychological, economic, and political phenomena, resulting from the tremendous technological development that has made change a social and natural inevitability, and promises fundamental, deep, wide, and far-reaching changes, described by "Jean Baudrillard" as cultural resurrection. Keywords: Conceptual chaos, field of media and communication, translation.

الكلمات المفتاحية: فوضى المفاهيم ; حقل الاعلام والاتصال ; الترجمة ; Conceptual chaos ; field of media and communication ; translation


المفارقات الابستيمولوجية المطروحة في بحوث الإعلام والاتصال في ظل الإعلام الجديد

كشايري مصطفى,  بونقطة فطيمة, 
2024-04-15

الملخص: هدفت هذهِ الدراسة إلى إبراز أهم المفارقات الابستيمولوجية التي تقفُ عليها أبحاث علوم الإعلام والاتصال كمتغيّر رئيسي، وذلك من خلال محاولة التعرف على أبرز التحولات التي مسّت أبحاث علوم الإعلام والاتصال في ظل التطور والتحول التكنولوجي الذي صاحبها في البحوث العلمية، وهذا راجع لأهميته، نظرا لأن هذا التطور التكنولوجي ساهم في بروز كم معرفي ومعلوماتي كبير، الأمر الذي وضع الباحثين أمام حتمية إجراء نقاشات كبيرة حول المفارقات الابستيمولوجية التي أصبحت تمثل تحديا كبير بالنسبة للباحثين في مجال علوم الإعلام والاتصال، حيث يتطلب البحث العلمي في هذا المجال مواكبة التطورات السريعة في التكنولوجيا والوسائط الرقمية، وفهم كيفية تأثيرها على الاتصال والمعرفة. This study aimed to highlight the most important epistemological paradoxes on which media and communication sciences research stands as a main variable, by trying to identify the most prominent transformations that have affected media and communication sciences research in light of the development of information and communication technology and the technological transformation that accompanied it in scientific research, and this is due to its importance, Given that this technological development has contributed to the emergence of a large amount of knowledge and information, which has placed researchers in front of the inevitability of conducting major discussions about the epistemological paradoxes that have become a major challenge for researchers in the field of media and communication sciences, as scientific research in this field requires keeping pace with rapid developments in Technology and digital media, and understanding how they impact communication and knowledge.

الكلمات المفتاحية: الكلمات لمفتاحية: الإبستيمولوجيا، علوم الإعلام والاتصال، الإعلام الجديد


اليقظة التكنولوجية والجودة الشاملة في ادارة الصورة الذهنية للمؤسسة: - الأهداف والرهانات-

يوسفي أعمر, 
2024-06-09

الملخص: تعمل الكثير من المؤسسات و الشركات على تطوير نشاطاتها و السهر على الجودة الشاملة بصورة عامة وجودة الأداء بصفة خاصة، مستهدفة بذلك إرضاء العملاء قصد بناء صورة ذهنية نموذجية خاصة بها في ذهن هذا العميل المستهدف ، الا أن سوق المنافسة أخذ منعرجا آخر مع التطور التكنولوجي والتقني والتنمية الاقتصادية ، ولعل من أهم هذه العوامل التي تطورت وتحتاج المؤسسات للعمل على تنمية قدراتها فيها اليقظة التكنولوجية وهي بمثابة جزئية مهمة في الخطة الاستراتيجية الكلية للمؤسسة ، الا أن التكنولوجية أحيانا بحاجة للاختيار و البحث فيها عن الجودة خاصة تلك التي تسمح بالتنمية المستدامة المبنية على الاستثمار في المعرفة بدل الاعتماد على المواد الأولية ، وفي هذه الورقة البحثية سنقف عند الجوانب المساهمة في قلب موازين المنافسة لصالح المؤسسة باعتماد آليات ومعارف تكنولوجية ومعرفية تحت عنوان اليقظة التكنولوجية ، وهذا للحفاظ على استمرار صورتها الإيجابية عند العملاء. Many institutions and companies are working to develop their activities and to ensure the overall quality in general and the quality of the service in particular, aiming to satisfy customers in order to build an exemplary mental image in the minds of this target clientele, but the competition market has taken another turn with technological and technical development. the most important of these factors that have developed and that institutions need to work on to develop their capabilities is technological vigilance, which is an important part of the institution's overall strategic plan. technology must sometimes be selected for quality, especially those that enable sustainable development based on investment in knowledge, instead of relying on raw materials. In this research paper, we will focus on the aspects that contribute to overturning the balance of competition in favor of the institution by adopting technological and cognitive mechanisms and knowledge under technological vigilance, and this to maintain the sustainability of its positive image with customers.

الكلمات المفتاحية: اليقظة التكن ; ل ; جية اقتصاد المعرفة الص ; رة الذهنية التكن ; لجيات الحادة ; technological awakening knowledge economy mental image sharp technologies



Les 10 articles les plus téléchargés

2 812 الذكاء الاصطناعي تقنية رقمية تقود الى ابتكار تجربة تعليمية ناشئة في الجزائر -شركة إنكيديا أنموذجا- 2 803 المؤثّرون الاجتماعيون : قادة الرّأي اللاّعبون الجدد في البيئة الرّقمية الجديدة مساءلة مفاهيميّة تحليليّة في ضوء نظريتي "لازار سفيلد" و"إيفرت روجرز" 2 700 المقاربات البحثية لدراسة الاتصال الرقمي، أي استراتيجية منهجية؟ 2 556 مؤثرو مواقع التواصل الاجتماعي: الفاعلون الجدد في قيادة الرأي العام قراءة حول التغير في المفاهيم والأدوار 2 178 تطبيق الذكاء الاصطناعي في الاعلام الرقمي فرص كبيرة و تحديات أكبر . The application of artificial intelligence in digital media great opportunities and greater challenges . 2 163 هل ستقضى المناهج الحاسوبيّة على نظريّات علوم الإعلام والاتصال؟ 2 083 المؤسسات الناشئة والابتكار التكنولوجي:استعراض التجربة الايطالية في مجال المؤسسات الناشئة 2 075 الاتجاهات الجديدة للإعلام الرقمي: الذكاء الاصطناعي كمحرك للابتكار الإعلامي 1 907 تكييف الصناعة الإعلامية مع تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي في وسائل الإعلام: الإمكانات وأفق الاستخدام 1 626 المؤثرون أو قادة الرأي الجدد على اليب 2.0: قراءة في مفاهيم السلطة و التأثير و عرض الذات و السمعة الرقمية