مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 18, Numéro 3, Pages 375-392
2022-11-11

ثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة في دعم كفاءة الأداء الأكاديمي الجامعي باستخدام النمذجة بالمعادلات الهيكلية دراسة ميدانية لعينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة المسيلة The Impact Of The Application Of Total Quality Management In Supporting The Efficiency Of University Academic Performance With Using Equations Structural Modeling Amos A Field Study Of A Sample Of Professors Of The Faculty Of Economic, Commercial And Management Sciences, University Of M'sila

الكاتب : عسلي نورالدين . بكاي محمد . دخوش بوخالفة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على كفاءة الأداء الأكاديمي لعضو هيئة التدريس بكلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة؛ وقد تمت الدراسة الميدانية على عينة عشوائية تقدر بـــ:63 أستاذ وتم تحليل البيانات بإستخدام برنامج الحزم الإحصائية SPSS وبرنامج نمذجة المعادلات الهيكلية Amos.v25. أظهرت نتائج الدراسة أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية بين أبعاد إدارة الجودة الشاملة مجتمعة وكفاءة الأداء الأكاديمي لأساتذة الكلية محل الدراسة بلغ (R2=0.67)، اما بشكل مجزئ فان كل من التركيز على الزبائن والتحسين المستمر فقط لها تأثير على الأداء الأكاديمي الجامعي الكلمات المفتاحية: إدارة الجودة الشاملة، الأداء الأكاديمي، الأداء، التركيز على الزبائن، التحسين المستمر، الجامعة. Abstract: This study aims to know the impact of the application of total quality management on the efficiency of the academic performance of a faculty member at the Faculty of Economics, Commercial and Management Sciences at Mohamed Boudiaf University in Msila; The field study was carried out on a random sample of 63 professors, and the data was analyzed using the SPSS statistical package and Amos.v25 structural equation modeling program. The results of the study showed that there is a statistically significant effect between the dimensions of total quality management combined and the efficiency of the academic performance of the professors of the college under study amounted to (R2 = 0.67), but in a piecemeal way, both the focus on customers and continuous improvement only have an impact on university academic performance Keywords: total quality management, academic performance, performance, customer focus, continuous improvement, university.

الكلمات المفتاحية

إدارة الجودة الشاملة، الأداء الأكاديمي، الأداء، التركيز على الزبائن، التحسين المستمر، الجامعة. ; total quality management, academic performance, performance, customer focus, continuous improvement, university.