مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 8, Numéro 4, Pages 676-692
2024-01-20

واقع المناخ التنظيمي في مؤسسات التعليم الابتدائي بالجزائر دراسة ميدانية على عينة من أساتذة ابتدائيات ولاية تبسة The Reality Of The Organizational Climate In Primary Education Institutions In Algeria A Field Study On A Sample Of Elementary School Teachers In The State Of Tebessa

الكاتب : مباركية جمال . مزيوة بلقاسم .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف والكشف عن واقع المناخ التنظيمي السائد في المدارس الابتدائية بولاية تبسة، وهذا من خلال استطلاع للآراء أساتذة التعليم الابتدائي حول الظروف التي يعيشونها في محيط عملهم، وعلى هذا الأساس اعتمدنا في دراستنا على أبعاد المناخ التنظيمي (البيئة الفيزيقية، نمط القيادة، الحوافز، تكنولوجيا التعليم)، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي واستخدام استبيان وزع على عينة قصدية من الجنسين قوامها 40 أستاذا و120 أستاذة وشملت هذه العملية 20 مدرسة ابتدائية. وخلصت الدراسة إلى نتائج أهمها: أن المناخ التنظيمي السائد في مؤسسات التعليم الابتدائي في الجزائر غير صحي ويحتاج للعديد من الاصلاحات من كافة الجوانب، وبينت وجود بيئة فيزيقية غير ملائمة بقدر كافي، سيادة النمط القيادي الديمقراطي، عدم كفاية الحوافز المشجعة على العمل، عدم توظيف واستخدام تكنولوجيا التعليم. Abstract: On the reality of the prevailing organizational climate in primary schools in the state of Tebessa, and this is through A survey of the opinions of primary education teachers about the conditions they live in their work environment, and on this basis, we relied in our study on the dimensions of the organizational climate of the )physical environment, leadership style, incentives, educational technology(, and reliance on the descriptive approach and the use of a questionnaire distributed to an intended sample of both sexes consisting of 40 teachers and 120 female teachers, This operation included 20 primary schools. The study concluded with the most important results: That the prevailing organizational climate in educational institutions in Algeria is unhealthy and needs many reforms in all aspects, and showed the existence of an inappropriate physical environment sufficiently The rule of the democratic Non-employment and use of educational technology leadership style Insufficient incentives to work.

الكلمات المفتاحية

أساتذة تعليم ابتدائي ; بيئة فيزيقية ; تكنولوجيا التعليم ; حوافز ; مناخ تنظيمي ; نمط قيادة ; organizational climate ; primary education teachers ; physical environment ; leadership style ; incentives ; educational technology